با سوغات اصفهان کام تان شیرین و چشم تان سیراب می گردد

به گزارش وبلاگ همسفر، سوغات اصفهان گز است دیگر! مگر حرف دیگری برای گفتن باقی می ماند؟ اگر شما هم با خواندن تیتر همین جمله به ذهنتان آمد، بدانید که سخت در اشتباهید. اصفهان به غیر از گز سوغاتی های دیگری هم دارد. اما پیش از اینکه در خبرنگاران درباره سوغات و صنایع دستی اصفهان صحبت کنیم، بهتر است ببینیم چه طور می توانیم به این شهر برسیم. حتما می دانید که اصفهان یکی از شهرهای پرگردشگر کشور است. گردشگران نه تنها از ایران بلکه از سراسر دنیا به تماشای جاهای دیدنی اصفهان می فرایند. شما با هواپیما، اتوبوس و قطار می توانید به نصف دنیا برسید. از تهران با هواپیما در حدود 45 دقیقه در راه هستید تا به اصفهان برسید. با اتوبوس این عدد بین 6 تا 8 ساعت و با قطار بین 7 تا 9 ساعت است.

با سوغات اصفهان کام تان شیرین و چشم تان سیراب می گردد

برای اطلاع دقیق تر به مقاله فاصله تهران تا مهم ترین شهرهای کشور و فاصله تهران تا بعضی شهرها با اتوبوس مراجعه کنید.

حال برویم سراغ بحث شیرین سوغاتی های اصفهان. اگر دوست دارید با سوغات سایر شهرهای ایران هم آشنا شوید، مقاله سوغات شهرهای ایران را بخوانید.

انواع سوغات اصفهان

در اصفهان هم مانند بسیاری دیگر از شهرها، سوغاتی ها در انواع خوراکی و صنایع دستی وجود دارند. بنابراین ما هم سوغاتی های شهر اصفهان را به دو گروه خوراکی و صنایع دستی تقسیم می کنیم.

خوراکی های سوغات اصفهان

در میان سوغاتی های اصفهان گز و پولکی بسیار معروف اند. این خوراکی های شیرین و خوشمزه کامتان را در سفر به اصفهان شیرین می نمایند.

گز

گز اصفهان را بیشتر ما می شناسیم. گز لقمه با مغز پسته و بادام بسیار خوشمزه است. گز آردی اصفهان هم با مغز پسته و بادام در دسترس است. البته توصیه می کنیم گز آردی را برای پذیرایی در مهمانی هایتان در نظر نگیرید تا خانه تان پر از آرد نگردد.

بعضی معتقدند برترین گز اصفهان گز مظفری است. اما با این حال بعضی دیگر برندهایی مانند گز شیرین یا گز کرمانی را به عنوان برترین گز اصفهان معرفی می نمایند.

پولکی

دیگر سوغات اصفهان پولکی است. پولکی آب نبات دایره شکل و نازکی است که آن را بیشتر با چای میل می نمایند. پودر نارگیل، لیمو عمانی، کنجد و زعفران به عنوان طعم دهنده پولکی استفاده می شوند.

سوهان

شاید تصور کنید سوهان سوغات قم است اما سوهان اصفهان هم بسیار خوشمزه و لذیذ است. سوهان اصفهان که با نام سوهان عسلی معروف است با سوهان قم فرق دارد. سوهان اصفهان نازکتر از سوهان قم و پر از مغز بادام و پسته است.

شیرینی کُرکی

شاید خیلی ها ندانند شیرینی کرکی هم از سوغاتی های اصفهان است. اما اگر این شیرینی خوشمزه و نرم را در سوغاتی فروشی های اصفهان یافتید، از دستش ندهید. شیرینی کرکی را بیشتر با روغن حیوانی درست می نمایند.

دوغ و گوشفیل

دوغ و گوشفیل هم از دیگر خوراکی های خوشمزه اصفهان است. شاید این ترکیب در نظر اول کمی عجیب باشد اما این طورها هم نیست. کافی است یک بار امتحان کنید تا مشتری اش شوید. دوغ این ترکیب چندان شور نیست، در عوض کمی ترش است. گوشفیل هم شهدش کمتر از گوشفیل های معمول است. اگر بخواهید دوغ و گوشفیل را به عنوان سوغات اصفهان بیاورید، کار سختی نیست. دوغ را داخل بطری بریزید و گوشفیل را در جعبه شیرینی بگذارید و تمام!

بریان

شاید نتوانید بریانی را به عنوان سوغات به شهر دیگر برد اما خودتان را که می توانید مهمان این غذای لذیذ و سنتی کنید. بریانی یا بریان یکی از غذاهای معروف و خوشمزه اصفهان است؛ سعی کنید حتما امتحانش کنید.

خورش ماست

حتما بعد از یک غذای سنتی، یک دسر سنتی هم می چسبد. توصیه ما خورش ماست (یا خورشت ماست) است. خورش ماست را از ترکیب گوشت، ماست، زعفران و شکر درست می نمایند. شاید نتوانید خورشت ماست را مثل سایر سوغاتی های شهر اصفهان با خود بیاورید، اما خودتان از خوردنش لذت خواهید برد.

صنایع دستی اصفهان

اصفهان شهر هنرمندان ماهر و استادکاران بزرگ است. بنابراین طبیعی است که صنایع دستی اصفهان بسیار غنی و باشکوه باشند. در ادامه با بعضی از انواع صنایع دستی این هنرمندان آشنا می شویم.

قلم زنی

آثار قلم زنی استادکاران اصفهانی را در بازار قیصریه فراوان می یابید. آثار بسیار زیبا و هنرمندانه ای که بر روی صفحات نقره و مس خلق می شوند. گلدان ها، جام ها و سینی های قلم زنی زیبا سوغات ارزنده ای از اصفهان هستند.

خاتم کاری

در خاتم کاری اصفهان اشکال چند ضلعی چوبی را بسیار ظریف و زیبا کنار هم می چینند. ترکیب هنرمندانه این اشکال تصاویر زیبا و مجذوب کنندهی به وجود می آورد. جعبه، جاقلمی و ظرف هایی مثل شکلات خوری خاتم کاری را می توانید به عنوان سوغات خریداری کنید. در خاتم کاری نقوشی مانند طبیعت بسیار متداول است. در بعضی موارد طرح هایی از مکان های تاریخی اصفهان هم در آثار خاتم کاری دیده می گردد. لازم به ذکر است خاتم کاری از سوغات شیراز نیز هست.

مسگری

علاوه بر آثار قلم زنی که بر روی مس انجام می گردد، در اصفهان ظروف مسی هم فراوان است. ظروف مسی مانند قابلمه، بشقاب، کاسه، لیوان و… در بازارهای اصفهان فروخته می شوند. در سال های اخیر استفاده از ظروف مسی بیشتر متداول شده است. اگر شما هم می خواهید ظرف مسی داشته باشید، خرید از اصفهان را از دست ندهید.

میناکاری

آثار میناکاری از جمله زیباترین و مجذوب کننده ترین سوغات و صنایع دستی اصفهان است. هنرمندان اصفهانی نقوش بسیار ظریف و زیبا را روی ظروفی مثل گلدان، بشقاب و… طراحی می نمایند. زمینه این نقش ها عمدتا یک رنگ آبی بسیار دلنشین و آرام بخش دارد. آنچه به عنوان مینا در میناکاری شناخته می گردد، ترکیب اکسیدهای فلزات و چندگونه نمک است.

فیروزه کوبی

فیروزه کوبی های اصفهان هم بسیار ناب و زیباست. در این صنعت هنری مجذوب کننده، تکه های کوچک فیروزه بر روی سطوح فلزی نشانده می گردد. جنس فلز سطوح عموما مس، نقره، برنج و… است. بین فیروزه ها را هم یک نوع لاک تیره می ریزند.

هرچه فیروزه ها منظم تر و کوچکتر و فاصله بین آنها کمتر باشد، اثر گران بهاتر و نفیس تر است.

قلم کاری

قلم کاری نوعی چاپ نقوش سنتی بر روی پارچه است. در این هنر، قالب هایی با طرح های مختلف در رنگ فروبرده و روی پارچه زده می گردد. جنس پارچه قلم کاری عمدتا کتان، پنبه و کرباس است. رنگ ها هم پیشتر طبیعی بوده است اما امروزه برای ثبات بیشتر مواد شیمیایی هم به آنها اضافه می گردد.

زمانی که در میدان نقش دنیا و بازارهای اطراف قدم می زنید، احتمالا می توانید استادکارانی را ببینید که در مغازه هایشان در حال قلم کاری هستند. به این ترتیب زحمات هنرمندان اصفهانی را از نزدیک خواهید دید.

پس از گردش و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان، گشتی هم در بازارهای شهر بزنید و مشغول خرید سوغات شوید. در واقع بازار قیصریه به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای شهر، از مکان های تاریخی اصفهان هم به شمار می آید. بنابراین خرید سوغات در این بازار هم فال است و هم دیدن.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "با سوغات اصفهان کام تان شیرین و چشم تان سیراب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سوغات اصفهان کام تان شیرین و چشم تان سیراب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید