تلگرام با ویدئوکال، واتس اپ را به خاک نشاند!

به گزارش وبلاگ همسفر، خبرنگاران: تماس تصویری در هر یک از اپلیکیشن های پیغام رسان را می توان یک نقطه عطف در آن ها دانست، چرا که یکی از احتیاج های مخاطبین پیغام رسان ها همیشه تماس تصویری می باشد.

تلگرام با ویدئوکال، واتس اپ را به خاک نشاند!

مقایسه تلگرام و واتس اپ نشان خواهد داد کدام یک پیغام رسان موبایل بهتری است. با آنالیز تفاوت تلگرام و واتس اپ به امکانات، ویژگی ها، قابلیت ها و کاربرد های هر یک پی می بریم.

رقابت میان تلگرام و واتس اپ مدت ها است شکل گرفته و به همین زودی ها پایانی ندارد. اگرچه واتس اپ جزو یکی از دو پیغام رسان دارای بیش از یک میلیارد کاربر (در کنار فیس بوک مسنجر) بوده و به همین دلیل قطب اصلی پیغام رسانی در کل دنیا محسوب می گردد، اما تلگرام نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته و در مقایسه با تمامی اپلیکیشن ها در این دسته بندی، امکانات کاملا منحصربه فردی دارد.

صحیح ترین روش مقایسه تلگرام و واتس اپ

پیش از تصمیم گیری برای انتخاب یکی از این دو پیغام رسان و یا مهاجرت از یکی به دیگری، باید آن دسته از قابلیت های هر یک که در دیگری وجود ندارند را در نظر بگیرید. به عنوان نمونه، واتس اپ فقط دارای قابلیت ارسال پیغام صوتی است، در حالی که قابلیت ارسال پیغام تصویری (علاوه بر پیغام صوتی)، در یکی از چند آپدیت اخیر تلگرام به آن اضافه شده است.

مزایای استفاده از واتس اپ

از مهمترین قابلیت های این پیغام رسان امکان نوشتن شرایط (Status) خود است، به طوری که حس استفاده از یک شبکه اجتماعی عظیم را به کاربر می دهد که می تواند به این شیوه، حس و حال خود را به دیگر مخاطب ها منتقل کند. می توان همانند بسیاری از کاربران، یک نوشته ادبی و زیبا را به عنوان شرایط خود قرار داد و یا اینکه یک عکس و یا ویدیویی 30 ثانیه ای برای آن معین کرد.

مقایسه تلگرام و واتس اپ

یک فرق تلگرام و واتس اپ مربوط به سبک نوشتن متن در آن ها است. در حالی که متن ها بدون هیچ فونتی در تلگرام به نمایش در آمده و تنها در صورت عوض کردن فونت کل دستگاه، ظاهر نوشته های آن نیز تغییر پیدا می کند، در واتس اپ می توان نوشته ها را بولد و یا شکسته کرد و یا یک خط کشیده صاف بر روی آن ها قرار داد. وقتی می خواهید بر روی یک کلمه، عبارت یا بخش از نوشته های خود تاکید کنید، این قابلیت شدیدا کاربردی خواهد بود، علاوه بر اینکه نوشته را از یکنواختی بیرون آورده و سبب جلوگیری از خستگی چشم کاربر حین خواندن پیغام های طولانی می گردد.

تهیه نسخه پشتیبان از نوشته ها، یکی از ضروریاتی است که بعضی کاربران به آن احتیاج مبرم دارند. این ویژگی تنها توسط واتس اپ ارائه می گردد. کافی است به راستا Settings > Chats > Chat Backup رفته و دوره زمانی که دوست دارید طی آن از تبادل نظر های شما بکاپ گرفته گردد را معین کنید. همچنین می توان تهیه نسخه پشتیبان به صورت اتوماتیک را غیر فعال کرد و در هر زمان لازم، به صورت دستی این کار را انجام داد.

یکی دیگر از قابلیت های واتس اپ، سریعتر بودن دسترسی به پروفایل کاربری و دیگر بخش ها به خاطر طراحی مناسب رابط کاربری آن است، به این معنی که همیشه با بخش تماس ها، شرایط، مخاطب ها و تبادل نظرها، تنها یک لمس فاصله خواهید داشت.

مزایای استفاده از تلگرام

حفظ حریم خصوصی با توجه به گستردگی پیغام رسان های موبایل، امری بسیار لازم است و تلگرام برای این موضوع اهمیت ویژه ای قائل است. یکی از مهمترین قابلیت های تلگرام امکان ایجاد چت محرمانه (Secret Chats) است. پیغام هایی که در تبادل نظری محرمانه نوشته می شوند دارای سه ویژگی اصلی هستند. می توان برای آن ها زمانی از یک ثانیه تا یک هفته معین کرد تا بعد از آن به صورت اتوماتیک حذف شوند.

علاوه بر آن، امکان فوروارد کردن این چنین پیغام ها نیز وجود ندارد. اما مهمترین ویژگی سکرت چت، عدم امکان دریافت اسکرین شات از آن ها است که شدیدا سبب افزایش حریم خصوصی می گردد. از آنجایی که این پیغام ها به صورت سرتاسری رمزنگاری می شوند، ردپایی از آن ها در سرور های تلگرام باقی نخواهد ماند.

مقایسه تلگرام و واتس اپ نشان داد تغییر دادن شماره در این پیغام رسان به مراتب از واتس اپ راحت تر است. کافی است به منوی تنظیمات وارد شده و بر روی گزینه ای که شماره موبایل شما را نمایش می دهد ضربه بزنید. در ادامه یک متن اخطاردهنده ظاهر می گردد که پیغام آن، انتقال تمامی اطلاعات، فایل های چندرسانه ای، پیغام ها و دیگر موارد به صورت دست جمعی به شماره موبایل جدید است.

بعد از این کار، مخاطب ها اگر شماره پیشین را به صورت ذخیره شده در دستگاه خود داشته و شما را بلاک ننموده باشند، شماره جدیدتان را به صورت اتوماتیک دریافت خواهند کرد. این قابلیت بسیار کاربردی است، چرا که در صورت لزوم به تعویض سیم کارت، دیگر احتیاجی به تماس با مخاطب ها به صورت جداگانه و اطلاع به آن ها درباره تغییر شماره موبایل خود نخواهد بود.

مقایسه تلگرام و واتس اپ نکته بسیار مهم دیگری را نیز نشان داد. اگر جزو کاربرانی هستید که حین تبادل نظر با دیگران از چندین زبان مختلف استفاده می کنید، پیغام رسان آبی رنگ باید انتخاب شما باشد. حین استفاده از تلگرام، زبان دستگاه و زبان اپلیکیشن می توانند دو چیز متفاوت باشند. با رفتن به منوی تنظیمات برنامه و سپس انتخاب گزینه Language، می توانید از بین زبان های موجود همچون آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، عربی و کره ای یک مورد را انتخاب کنید. اما حین استفاده از واتس اپ، زبان دستگاه و زبان برنامه همیشه یکسان خواهند بود.

تفاوت واتس اپ و تلگرام در دیگر زمینه ها

هر چه اندازه نوشته عظیمتر باشد خوانایی آن نیز بیشتر است. مقایسه تلگرام و واتس اپ نشان داد هر دو پیغام رسان دارای قابلیت تغییر اندازه متن هستند، با این حال، در تلگرام می توان اندازه را به میزان به مراتب بیشتری افزایش داد. کاربر قادر است با ورود به بخش تنظیمات، به صورت دقیق و بر اساس عدد این میزان را معین کرد.

امکان ساخت گروه و مکالمه دست جمعی به همراه دیگر مخاطب ها، قابلیتی است که در هر دو پیغام رسان ارائه می گردد. با این حال، تلگرام در این زمینه به مراتب قدرتمندتر است، چرا که در هر گروه (سوپر گروپ) می توان تا سقف 5 هزار نفر اضافه نمود، در حالی که سقف تعداد افراد عضو در یک گروه واتس اپ فقط 256 نفر است.

برنامه نویس ها روی خوش تری نسبت به تلگرام نشان می دهند، چرا که ربات های این برنامه، دست آن ها را برای افزایش کارایی پیغام رسان باز می گذارد. ربات های تلگرام در واقع اپلیکیشن های جانبی هستند که تنها در زمان اجرای همین پیغام رسان قابل استفاده بوده و به لطف آن ها می توان ابزار هایی جدید برای خود ایجاد کرد و مخصوصا برنامه را با دیگر سرویس ها به صورت یکپارچه درآورد. محدودیت یک ربات، تنها به محدودیت شما در دانش برنامه نویسی ختم می گردد.

بعد از عضویت در گروه های دارای جمعیت بالا، بدون قطع کردن صدای نوتیفیکیشن، طی مدت زمانی کوتاه سرسام خواهید گرفت، چرا که به ازای ارسال هر پیغام، یک نوتیفیکیشن برای شما ارسال می گردد. اما با قطع کردن صدا نیز ممکن است از دریافت پیغام های ضروری اطلاع پیدا نکنید. خوشبختانه اگر کسی در یک گروه تلگرام شما را خطاب (منشن) کند، حتی اگر آن گروه را بی صدا نموده باشید یک نوتیفیکیشن دریافت می کنید.

با مقایسه تلگرام و واتس اپ به فزونی محض پیغام رسان آبی در یک زمینه دیگر پی بردیم. از نظر ارسال فایل، تلگرام پیغام رسانی بی رقیب است. در این برنامه علاوه بر امکان ارسال فایل های چندرسانه ای نظیر ویدیو، عکس و موسیقی، هر فایل دارای هر پسوندی را می توانید تا سقف 1.5 گیگابایت ارسال کنید.

اما ارسال هر نوع فایل در واتس اپ امکانی است که به زودی فراهم گردد. متاسفانه حتی بعد از ارائه شده این ویژگی نیز نمی توان آن را با نمونه اش در تلگرام مقایسه کرد. کاربران آی او اس تا سقف 128 مگابایت، کاربران اندروید تا سقف 100 مگابایت و افرادی که از نسخه وب واتس اپ استفاده می نمایند تا سقف 64 مگابایت می توانند فایل برای دیگر مخاطب ها ارسال نمایند.

شباهت های تلگرام و واتس اپ

با مقایسه تلگرام و واتس اپ دریافتیم این دو، قابلیت های مشترکی نیز دارند که البته در بیشتر پیغام رسان های موبایل ثابتند. هدف استفاده از این نوع برنامه ها، تبادل نظر با دیگران در سریعترین زمان ممکن است. برای استفاده از هر دو برنامه احتیاجمند وارد کردن شماره موبایل خود هستید و همچون بعضی پیغام رسان ها، تنها ساخت یک نام کاربری کفایت نمی کند. هر دو نرم افزار امکاناتی همچون اشتراک گذاری ویدیو و عکس، ایجاد گروه، برقراری تماس صوتی و پیغام رسانی را ارائه می نمایند.

یکی از مزایای اصلی استفاده از پیغام رسان های موبایل تحت اینترنت در مقایسه با ارسال پیغامک، اطمینان از خوانده شدن یا نشدن یک پیغام است. حین ارسال پیغامک، تنها امکان گزارش ارسال پیروز یا ناپیروز پیغام از دستگاه شما وجود دارد. در تلگرام نمایش تیک اول و در واتس اپ نمایش تیک دوم کنار پیغام، درست به همین معنی است. اما اگر مخاطب مقصد پیغام را بخواند، در تلگرام تیک دوم زده شده و در واتس اپ، هر دو تیک به رنگ آبی در می آیند.

از نظر این قابلیت، فزونی با واتس اپ است. در تلگرام تنها با دیدن تیک دوم می توان دریافت مخاطب مقصد پیغام را مشاهده نموده است، اما زمان آن معین نیست. اما با یک ترفند ساده، مشاهده زمان خوانده شدن پیغام در واتس اپ به راحتی امکان پذیر است.

در هر دو برنامه می توان پیغام های خود را کپی، حذف و یا فوروارد کرد. اما در زمینه ارسال، تلگرام چند سر و گردن بالاتر می ایستد. مقایسه تلگرام و واتس اپ نشان داد در صورت اشتباه بودن پیغام، تصحیح آن در واتس اپ به مراتب سخت تر است، چرا که باید آن را حذف و از ابتدا تایپ کرد.

در تلگرام، با یکبار لمس پیغام ارسال شده فهرستی از گزینه های در دسترس نمایش داده می شوند که دو مورد از آن ها ویرایش (Edit) و حذف (Delete) هستند. با ویرایش پیغام، می توان متن آن را به طور کل تغییر داد. البته، یک برچسب با عنوان ویرایش شده (Edited) در پایین آن به نمایش در می آید که نشان می دهد متن اورجینال چیز دیگری بوده است!

امنیت تلگرام و واتس اپ نقطه تشابه دیگر آن ها است. به لطف رمزنگاری سرتاسری این دو پیغام رسان، در صورتی که فرد دیگری به هر روشی میان دو کاربر قرار گرفته و اطلاعات تبادلی میان آن ها را دریافت کند، قادر به رمزگشایی و مشاهده آن ها نخواهد بود. تنها کسانی که می توانند این پیغام را مشاهده نمایند، دو کاربر مبدا و مقصد هستند.

نسخه وب پیغام رسان ها

راحتی استفاده از کیبورد کامپیوتر، قابل مقایسه با کیبورد مجازی گوشی موبایل یا حتی تبلت نیست. به همین دلیل ممکن است حین قرار داشتن در یک جای ثابت، به استفاده از نسخه وب پیغام رسان در سیستم کامپیوتری فکر کنید. مقایسه تلگرام و واتس اپ این بار از نظر توانایی آن ها در اپلیکیشن تحت وب صورت می گیرد.

بدون هیچ شک و تردیدی برنده این بخش تلگرام است. این پیغام رسان علاوه بر داشتن نسخه وب، که می توان با استفاده از آن در هر جایی و از طریق هر مرورگری حساب کاربری خود را چک کرد، دارای یک نسخه دسکتاپ هم برای لینوکس و هم برای ویندوز است که تمامی قابلیت های نسخه موبایل در آن ارائه می شوند. اگرچه واتس اپ نیز دارای یک اپلیکیشن ویندوزی است، اما حین استفاده از آن، گوشی موبایل یا تبلت شما نیز باید به اینترنت متصل باشد و به همین دلیل کارایی آن کاهش پیدا می کند.

نتیجه گیری از مقایسه تلگرام و واتس اپ

مهمترین مزیت واتس اپ جامعه عظیمتر آن در سراسر دنیا است که البته برای کاربران ایرانی صدق نمی کند. همچنین آن دسته از افرادی که بیشتر وقت خود را پای سیستم دسکتاپ یا لپ تاپ می گذرانند، حتما تلگرام را به خاطر قابلیت های غنی نسخه دسکتاپ آن انتخاب خواهند کرد.

تماس تصویری

تماس تصویری در هر یک از اپلیکیشن های پیغام رسان را می توان یک نقطه عطف در آن ها دانست، چرا که یکی از احتیاج های مخاطبین پیغام رسان ها همیشه تماس تصویری می باشد. بعضی از پیغام رسان ها در قبال پوشش این امکانات در پیغام رسان خود پیش قدم بوده اند که می توان از جمله به واتساپ و اینستاگرام اشاره نمود که در مقالات تماس تصویری واتساپ و تماس تصویری در اینستاگرام به چگونگی انجام آن در این پیغام رسان ها پرداختیم. اما پیغام رسان محبوب تلگرام بالاخره به این احتیاج مخاطبین خود چراغ سبز نشان داد. دیروز تولد 7 سالگی تلگرام بود و بالاخره تماس تصویری هم به آپدیت جدید تلگرام اضافه شد.

تلگرام به واسطه احتیاج های مخاطبین خود هر روز قابلیت جدیدی را متناسب با این احتیاج ها ایجاد می کند. شاید راز محبوبیت این پیغام رسان در دنیا همین اهمیت دادن به احتیاج ها و علایق مخاطبین خود باشد. در ایران نیز علی رغم محدودیت هایی که برای این پیغام رسان ایجاد شد، ولی همچنان یکی از محبوب ترین ها باقی مانده است چرا که بعضی از قابلیت های آن در پیغام رسان های مشابه دیگر وجود ندارد. پیش بینی می گردد قابلیت تماس تصویری تلگرام با توجه به محبوبیت این پیغام رسان با استقبال مخاطبان ایرانی نیز روبرو گردد.

تلگرام به سنت قدیم خود به احتیاج های مخاطبین توجه و این قابلیت را در به روز رسانی جدید خود معرفی نموده است که در این مقاله سعی داریم شما را با این قابلیت که تماس تصویری تلگرام می باشد بیشتر آشنا نماییم. البته با توجه به استقبال مخاطبین دیگر اپلیکیشن ها از جمله اینستاگرام و واتساپ از این ویژگی می توان گفت این بار تلگرام دنباله رو دیگر اپلیکیشن های محبوب بوده است.

قابلیت تماس تصویری تلگرام

تماس تصویری تلگرام قابلیت کاربردی و مهمی است که کاربران تلگرام تا کنون از آن محروم بوده اند، زمان زیادی طول کشید تا کاربران در کنار ارسال پیغام متنی، بتوانند تماس صوتی نیز برقرار نمایند. اما پس از ایجاد قابلیت تماس صوتی، کاربران این پیغام رسان برای برقراری تماس های تصویری نیز لحظه شماری می نمایند. یکی از دغدغه های اصلی پیغام رسان ها، امنیت ارسال و دریافت پیغام ها (صوتی، تصویری یا متنی) می باشد. به همین جهت تلگرام در برقراری تماس های صوتی خود سعی کرد جدیدترین فناوری های رمزنگاری اطلاعات را در مبدا و مقصد مورد توجه قرار دهد و قطعا در فعال سازی تماس تصویری تلگرام توجه به امنیت اطلاعات باز هم در اولویت خواهد بود.

یکی از دلایل مهم تن دادن به این خواسته دیرین مشترکان این پیغام رسان قطعا شیوع ویروس کروناست، این که بتوان بدون خارج شدن از منزل و حفظ فاصله گذاری اجتماعی با بستگان و خانواده و دوستان ملاقات کرد در این شرایط جدید دنیا یک امکان فوق العاده خواهد بود.

منبع: makeuseof , gizchina

منبع: برترین ها

به "تلگرام با ویدئوکال، واتس اپ را به خاک نشاند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلگرام با ویدئوکال، واتس اپ را به خاک نشاند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید