واکسیناسیون کووید، 19 به بهبود سلامت روانی یاری نموده است

به گزارش وبلاگ همسفر، آنالیز تازه پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که واکسینه کردن مردم در برابر کووید-19، به بهبود سلامت روانی جوامع یاری نموده است.

واکسیناسیون کووید، 19 به بهبود سلامت روانی یاری نموده است

به گزارش وبلاگ همسفر و به نقل از ساینس دیلی، آنالیز تازه پژوهشگران دانشگاه نیوهمپشایر(University of New Hampshire) آمریکا نشان می دهد که دریافت دست کم یک دوز واکسن کووید-19، به طور قابل توجهی به بهبود آسایش روانی یاری نموده است. واکسیناسیون با کاهش پریشانی در خصوص خطر ابتلا، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر همراه بوده است.

این پژوهش، پرسش های بدون پاسخ پیشین را در خصوص اینکه آیا واکسینه شدن، خطرات مرتبط با کووید-19 را کاهش می دهد و آیا کاهش این ترس ها به بهبود سلامت روانی و کیفیت زندگی می انجامد، پاسخ می دهد.

جاناتان کولتای(Jonathan Koltai)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما، مزایای روانشناختی مهم واکسیناسیون را فراتر از کاهش خطر بیماری شدید و مرگ و میر مرتبط با کووید-19 نشان می دهد.

پریشانی و اضطراب روانشناختی پس از شروع همه گیری کووید-19 به شدت در بین جمعیت افزایش یافت. عوامل متعددی مانند از دست دادن گسترده شغل و عایدی، ناامنی غذایی، انزوای اجتماعی، بارهای مراقبتی، سوء مصرف مواد و تبعیض نژادی، در این امر دخیل بودند. نشانه های افسردگی برای کسانی که قرار گرفتن در معرض استرس را تجربه می کردند، ادامه یافت و تا سال 2021 افزایش پیدا کرد. جای تعجب نیست که بسیاری از افراد، ترس هایی را نیز تجربه می نمایند که به افزایش مسائل سلامت روان منجر می شوند.

داده های پژوهشی که روی 8090 بزرگسال بین مارس 2020 تا ژوئن 2021 انجام شد، کاهش خطرات مرتبط با کووید-19 و کاهش پریشانی روانی پس از واکسیناسیون را نشان داد. بزرگسالانی که حداقل یک دوز از واکسن کووید-19 را بین دسامبر 2020 و ژوئن 2021 دریافت نموده بودند، کاهش هفت درصدی در ناراحتی روانی را گزارش دادند.

کاهش در پریشانی تا حدی با کاهش ادراک خطر پس از واکسیناسیون همراه بود. واکسینه شدن، به کاهش 7/77 درصدی خطر ابتلا، کاهش 6/91 درصدی خطر بستری در بیمارستان و کاهش 4/68 درصدی خطر مرگ همراه بود. آماده شدن برای ادراک خطر، پریشانی در خصوص واکسیناسیون را تا 25 درصد کاهش داد.

این اثرات تا حداقل هشت هفته پس از واکسیناسیون ادامه یافت و قوی تر شد. اگرچه واکنش های شرکت نمایندگان واکسینه شده و هرگز واکسینه نشده از روندهای مشابه پیش از واکسیناسیون پیروی می کردند اما آنها به طور قابل توجهی پس از واکسیناسیون، با یکدیگر تفاوت داشتند. واکسینه شدن باعث شد که مردم علاوه بر داشتن ایمنی، بیشتر احساس امنیت نمایند.

با افزایش سریع سویه اُمیکرون در اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022، اقدامات فوری برای افزایش اندازه واکسیناسیون و دستیابی به برابری واکسن، هم در سطح محلی و هم در سطح جهانی مورد احتیاج است. این کوشش ها می توانند با فواید جسمی و روحی مرتبط با واکسیناسیون همراه شوند.

این پژوهش، در American Journal of Preventive Medicine به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "واکسیناسیون کووید، 19 به بهبود سلامت روانی یاری نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون کووید، 19 به بهبود سلامت روانی یاری نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید