آماده کردن پرونده چند اثر ایرانی برای ثبت در لیست میراث جهانی

به گزارش وبلاگ همسفر، چند اثر طبیعی ایرانی شامل کوه های مینیاتوری چابهار به همراه چهار سازه آبی تاریخی در شوشتر و خراسان جنوبی، برای ثبت در میراث جهانی یونسکو آماده می شوند.

آماده کردن پرونده چند اثر ایرانی برای ثبت در لیست میراث جهانی

علیرضا جلال زایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، از آماده کردن پفراینده کوه های مینیاتوری چابهار برای ثبت در لیست میراث پیشنهادی یونسکو اطلاع داد و گفت:

با توجه به اهمیت توسعه گردشگری در منطقه چابهار و کنارک در همایش ثبت آثار تاریخی که سال جاری در بندر انزلی برگزار گردید، سه اثر شامل منظر طبیعی روستای بریس در 65 کیلومتری شرق چابهار، کوه های مینیاتوری و منظر طبیعی و فرهنگی روستای گرگان نیکشهر در لیست آثار ملی ثبت شدند.

به گفته جلال زایی، نمونه این کوه ها تنها در آمریکا وجود دارد که البته قدمت آن ها به کوه های مینیاتوری ایران نمی رسد.

وی گفت:

کوه های مینیاتوری استان سیستان و بلوچستان در حدفاصل تنگه بریس تا گواتر است و از آنجا که هیچ دست خوردگی در آن وجود ندارد و مشکل هماهنگی با سازمان های دیگر را نیز ندارد، تصور می کنیم برای ثبت جهانی آن جلوتر از پفراینده جنگل های هیرکانی باشیم.

کوه های مینیاتوری که با نام کوه های مریخی هم شناخته می شوند، از جاهای دیدنی چابهار و بخشی از طبیعت زیبای این شهر همواره بهاری به شمار می فرایند. این کوه ها از نوع رسوبی هستند و طبق گفته کارشناسان، در گذشته های دور تلی از خاک مدفون بوده اند که با گذشت زمان و بر اثر بارش های موسمی باران، سر از خاک برآورده اند.

دلیل نام گذاری این کوه ها به این نام، وجود شیارهای ریز و یکدست روی کوه ها است که باعث شده جلوه ای فرازمینی به خود بگیرند.

بعلاوه چهار سازه تاریخی آبی ایران شامل مجموعه قنات بلده، سد تاریخی کریت، سازه های تاریخی شوشتر و مجموعه آبی عباس آباد برای ثبت در بخش سازه های آبی تاریخی آبیاری کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی انتخاب شدند. دو سازه از این لیست متعلق به خراسان جنوبی است.

منبع: کجارو / میراث آریا / خبرگزاری مهر

به "آماده کردن پرونده چند اثر ایرانی برای ثبت در لیست میراث جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده کردن پرونده چند اثر ایرانی برای ثبت در لیست میراث جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید