امینی: اشعاری که با اغماض همراه باشند، سر زبان ها نمی آیند

به گزارش وبلاگ همسفر ؛ به نقل از روابط عمومی برنامه سلام تهران ـ اسماعیل امینی نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در برنامه زنده سلام تهران با اشاره به اشعار زیبای استاد شهریار، اظهار کرد: در بین اشعار این شاعر توانمند شاهد اشعار ترکی و فارسی با دو ساحت مختلف هستیم، شهریار با دو شیوه متفاوت و سرودن غزل های بسیار شکوهمند ترکی توانایی خود را به نمایش گذاشت.

امینی: اشعاری که با اغماض همراه باشند، سر زبان ها نمی آیند

وی اضافه کرد: این شاعر از یک طرف با زبان عامیانه ترکی و از آن طرف با زبان ادبی شعر گفت، به نظر من شعرای معروف در نوع خود بی نظیر هستند؛ همچون مخترعان که اقداماتشان با هم فرق دارد؛ اما اینکه چه کسی از فرسودگی زمان جان سالم به در خواهد برد به این بستگی دارد که اشعاری که سروده هایش نسبت به مسائل انسان دغدغه داشته و با طراوت باشد.

امینی اضافه کرد: شعرهایی که با اغماض همراه باشند، شاید خوانده باشند؛ ولی سر زبان ها نمی آیند؛ اشعار سعدی را ببینید؛ این شاعر متخصص بیان مفاهیم در کوتاه ترین مضامین بوده و هنروری در نحوه ترکیب ساختن و کلمات با هم را دارد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات تاکید کرد: در اشعار سعدی آرایه های لفظی زیاد به چشم می آید؛ تشبیه و استعاره و کنایه ندارد؛ اما یک حس انسانی خوب را ایجاد می کند؛ طوری بیان شده که خواننده تصویرسازی می کند.

این فعال حوزه ادبیات، ادامه داد: همه کارهایی فقط سود مادی ندارد؛ همچون تزیین کردن غذاها که با هدف لذت بردن آغاز می شود. اساسا اگر انسان با زیبایی نسبت نداشته باشد از حالت انسانیت خارج می شود، ما به زیبایی احتیاج داریم.

وی با اشاره به اینکه شکست عشقی استاد شهریار موجب شد اشعار زیبایی بگوید، گفت: ما وقتی شعر می خوانیم، احساس می کنیم تنها نیستیم و به تاریخ وصل می شویم؛ تاریخی سراسر از شکست ها و پیروزی ها که با حکمتی به آن متصل می شویم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "امینی: اشعاری که با اغماض همراه باشند، سر زبان ها نمی آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امینی: اشعاری که با اغماض همراه باشند، سر زبان ها نمی آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید