حقایق جالب در خصوص موزه لوور

به گزارش وبلاگ همسفر، یکی از موزه هایی که تماشا آن آرزوی هر گردشگری است موزه لوور است که بسیاری از حقایق جالب در خصوص آن هنوز از دید همگان به دور مانده است.

حقایق جالب در خصوص موزه لوور

موزه لوور فرانسه یکی از جاذبه های توریستی پرطرفدار فرانسه است که سالانه بیش از 9.3 میلیون نفر از آن تماشا می نمایند. دلیل محبوبیت این موزه، وجود بیش از 38000 اثر ماندگار هنرمندان و همین طور عتیقه های ارزشمند قدیمی است. گستردگی آثار موزه از نظر تنوع و همین طور قدمت که از آثار قرن شش قبل از میلاد مسیح تا به قرن نوزدهم میلادی را شامل می گردد، یکی دیگر از نقاط قوت این موزه به شمار می آید.

موزه لوور بزرگ ترین موزه دنیا

این موزه به قدری بزرگ است که برای هیچ شخصی مقدور نخواهد بود که در یک روز از تمام آثار موزه تماشا کند. اگر حدود صد روز برای موزه وقت بگذارید، خواهید توانست که تمام آثار را ببینید که برای بیشتر افراد مقدور نخواهد بود، بنابراین ضروری است که برای هر اثر حدود سی ثانیه زمان بگذارید، زیرا که این موزه بیش از 38000 آثار تماشای را در خود جای داده و البته باید به این نکته اشاره نمود که بازدید از برخی آثار برای عموم آزاد نیست.

موزه لوور از طرفی محدود به موزه ملی اوژن دولاکروا (Musée National Eugene-Delacroix) و از روبه رو به باغ های تویلری (Tulleries Gardens) که قدیمی ترین پارک پاریس است، محدود شده است.

موزه لوور به قدری محبوب است که روزانه حدود 15000 نفر از آن تماشا می نمایند که حدود هفتاد درصد آن را توریستان تشکیل می دهند. در سال 2014 میلادی، موزه لوور به تنهایی سبب جذب 9.3 میلیون توریست به فرانسه شد که این نرخ به عنوان بالاترین رکورد موزه ثبت شده است.

گذشته موزه لوور

موزه لوور در حقیقت موزه نبود، بلکه قلعه ای بود که در سال 1190 میلادی ساخته شد. این قلعه بعدا تبدیل به قصر سلطنتی شد. در سال 1793 میلادی، خانواده سلطنتی فرانسه به کاخ ورسای نقل مکان کردند و موزه لوور برای بازدید عموم آزاد شد که در آن موقع فقط 537 تابلوی نقاشی داشت.

ناپلئون و موزه لوور

ناپلئون نام این موزه را به موزه ناپلئون تغییر داد و 5000 اثر هنری را به آن اضافه نمود. این آثار هنری بعد از شکست نظامی ها به صاحبان شان بازگردانده شد. در این زمان بود که ناپلئون تابلوی مونا لیزا را در اتاق شخصی خود آویزان نموده بود.

مونا لیزا

بدون شک تابلوی مونا لیزای داوینچی معروف ترین تابلوی دنیا است و بسیاری از توریستان به موزه لوور می فرایند تا فقط بتوانند به این تابلو نظری بیندازند. موردی که بیشتر مردم نمی دانند، مربوط به مقدار تابلوی مونا لیزا است که از مقدار ای که در عکس ها دیده اید، کوچک تر است. مقدار واقعی این تابلو 53 در 77 سانتی متر است که کمی بزرگ تر از یک کاغذ A2 است.

این تابلو محافظ شخصی خود را دارد و با شیشه ای ضد گلوله ای نیز از آن محافظت می گردد، با این وجود در سال 1911 میلادی دزدیده شد و برای دو سال ناپدید شده بود.

هویت مونا لیزا معلوم نیست و کسی نمی داند دلیل لبخند عجیب او چیست. بسیاری اعتقاد دارند که او همسر فرانسسکو دل ژیکوندو (Francesco del Giocondo) که نام ایتالیایی او لیزا ژیکوندا (Lisa Gioconda) بود، است. برخی دیگر هم براین باور هستند که این تابلو درواقع پورتره ای از خود داوینچی و تصور او از خودش است.

گالری های موزه لوور

گالری های موزه لوور بسیار وسیع هستند و مساحتی حدود 60 هزار مترمربع دارند. هر گالری شامل حدود 7500 تابلوی نقاشی است که 66 درصد آن ها به وسیله هنرمندان فرانسوی کشیده شده است. گالری ها به هشت قسمت متفاوت تقسیم شده اند:

  • عتیقه های شرقی
  • عتیقه های مصری
  • عتیقه های یونانی، رومانی و اتریشی
  • هنر اسلامی
  • مجسمه ها
  • هنر اشیای دکوری
  • نقاشی ها
  • نقش های چاپی

یکی از نقاشی های معروف این موزه، آزادی رهبر مردم (Liberty Leading the People)، اثر اوژن دولاکروا (Eugene Delacroix) است. تابلو مربوط به انقلاب سال 1830 میلادی است و یک تابلوی سیاسی است. دلکرویکس تصویر خود را هم در این تابلو نقاشی نموده است. شخصی که در سمت چپ تابلو کلاهی به سر دارد، خود دلکرویکس است.

موزه لوور و نازی ها

همان طور که اشاره شد، این مکان در گذشته موزه نبوده است و نازی ها از این محل به عنوان انباری برای مخفی کردن آثار دزدی در طول جنگ دنیای دوم استفاده می کردند.

بلفگور (Belphegor)، ارواح موزه لوور

از آنجایی که این موزه از سال 1190 میلادی پا برجا است، پس منطقی است که به وسیله ارواح تسخیر شده باشد. شایعه هایی در خصوص تسخیر این موزه به وسیله روح مادری به نام بلفگور وجود دارد. همین طور تعدای باور دارند که باغ تویلری هم به وسیله روح مردی قرمزپوش تسخیر شده است.

هرم شیشه ای موزه لوور

هرم شیشه ای موزه لوور در سال 1982 میلادی به ارتفاع 21 متر ساخته شد. این اثر از شیشه و فلز ساخته شده و به یکی از بناهای برجسته پاریس تبدیل شده است. نصب این بنا سبب به وجود آمدن تناقضی ش، زیرا که معمار این بنا، پی (I.M. Pei) اولین معمار غیرفرانسوی بود که در موزه لوور کار نموده بود.

بسیاری از مردم نمی دانند که این هرم یکی از چهار هرم موجود در این مکان است که البته سه هرم دیگر کوچک تر هستند.

خیابان تاریخی

خیابانی 5 کیلومتری از مرکز پاریس به سمت شرق ادامه دارد که پر از آثار تاریخی است. موزه لوور در آغاز این خیابان و نزدیک به طاق پیروزی، طاق دفانس و ابلیسک میدان کنکورد است.

موزه لوور دوم در امارات

در دنیا دو موزه لوور وجود دارد. دومین موزه لوور در ابوظبی افتتاح شده که اولین موزه بین المللی در دنیا عرب است. اگر در پی موزه ای هستید که از نظر آثار تاریخی و فرهنگی غنی باشد، حتما از موزه لوور در پاریس تماشا کنید.

منبع: کجارو / thelistlove.com

به "حقایق جالب در خصوص موزه لوور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص موزه لوور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید