گورستان خیابان پارک جنوبی در کلکته، سرزمین ارواح فراموش شده!

به گزارش وبلاگ همسفر، گورستان خیابان پارک جنوبی | South Park Street Cemetery

شهر کلکته یکی از مهم ترین شهرهای هندوستان است و تا سال 1911 مرکز این کشور محسوب می شد. هند سرزمین شگفتی هاست و شهر کلکته نیز یکی از مجذوب کننده ترین شهرهای این کشور است. کلکته جاذبه های توریستی فراوانی دارد که میلیون ها توریست را از سرتاسر جهان به خود جذب می نماید. اگر به بازدید از بناهای قدیمی و البته کمی ترسناک علاقه مندید در شهر کلکته می توانید یکی از ناب ترین تجربیات را داشته باشید. خبرنگاران در این مطلب شما را به بازدید از یکی از جاذبه های کلکته، یعنی گورستان خیابان پارک جنوبی دعوت می نماید که مربوط به بیش از 250 سال پیش است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این گورستان بزنیم.

گورستان خیابان پارک جنوبی در کلکته، سرزمین ارواح فراموش شده!

گورستان خیابان پارک جنوبی بزرگ ترین گورستان مسیحی خارج از کلیسا در جهان و احتمالا بزرگ ترین گورستان مسیحی در خارج از اروپا و آمریکا به شمار می رود. این گورستان در سال 1767 میلادی افتتاح شده و تا سال 1830 مورد استفاده قرار می گرفت. حتما نام کمپانی هند شرقی (The British East India Company) را شنیده اید. این شرکت بریتانیایی برای کسب منافع و امتیازهای تجاری در هندوستان تاسیس شد و به مرور امتیاز انحصاری کلیه تجارت ها و داد و ستدها در هند شرقی را به خود اختصاص داد. گورستان خیابان پارک جنوبی در واقع برای بازرگانان و کارکنان این شرکت ساخته شد تا درگذشتگان مسیحی در گورستانی مخصوص دفن شوند. هندوستان در آن سال ها مملو از انواع و اقسام بیماری های کشنده بود. آب و هوای گرمسیری این منطقه افراد انگلیسی حاضر در منطقه را دچار بیماری های مختلف می کرد و به همین علت احتیاج به یک گورستان ویژه احساس می شد.

گورستان خیابان پارک جنوبی دیگر فعال نیست و پذیرای مردگان نیست، اما زنده های بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جذب می نماید! در حال حاضر این گورستان به یک اثر تاریخی تبدیل شده و تحت حفاظت دولت قرار گرفته است. گورستان خیابان پارک جنوبی در مساحتی بیش از 3 هکتار واقع شده و دورتا دورش را دیوارهای آجری بلند پوشانده است. وقتی در این فرودگاه قدم می زنید با انواع قبر، آرامگاه های بزرگ، مقبره و … روبرو می شوید. چیزی قریب به 1900 قبر در این گورستان وجود دارد که ترکیبی از معماری و طراحی گوتیک اروپایی تا معماری باستانی هندی است و محیطی شگفت انگیز و جالب را ایجاد نموده است.

سرزمین ارواح فراموش شده!

وقتی لابلای قبرهای این گورستان قدم می زنید انگار که به گذشته سفر نموده اید. بعضی گورها متعلق به شخصیت های مشهور نظامی و سیاسی دوران های مختلف است. از جمله بارزترین این گورها، قبر سر جویلیام جونز، بنیانگذار انجمن آسیایی است که با یادبود هرمی و برج مانندش، بلندترین سازه این گورستان محسوب می گردد. سر ویلیام جونز اولین بار در سال 1783 به عنوان قاضی به هند آمد، اما مدتی بعد متوجه شد که اشتیاقش را باید در زمینه دیگری جستجو کند. پس از چند ماه از حضورش در هند، انجمن آسیایی را تاسیس کرد که هنوز هم دفتر مرکزی اش در خیابان پارک وجود دارد. سر ویلیام جونز استعداد و علاقه شدیدی به زبانشناسی و زبان های مختلف داشت و در مدت اقامتش در هند، زبان سانسکریت و سایر زبان های شرقی را نیز تا حد زیادی فرا گرفت. او دست نوشته های مهم و مشهوری را از زبان سانسکریت به انگلیسی ترجمه نموده است و معتقد بود که برای توسعه و رشد حقیقی فکر، باید دانش تمدن های دیگر را فرا گرفت. روی قبرها نام افراد و نوشته های جالبی به چشم می خورد. بسیاری از افرادی که در این گورستان دفن شده اند در سنین نوجوانی بوده اند و در طول سفر دریایی طولانی آن موقع از انگلیس به هند دچار بیماری شده اند. بسیاری از قبرها نیز نام و نشانی ندارند و تنها عبارت مادری فداکار، پدری زحمتکش و … نوشته شده است.

همان طور که از نام این گورستان تعیین است در پارک جنوبی کلکته قرار گرفته است و فضای سرسبزی اطراف قبرها قرار گرفته است. هرچند این گورستان تحت حفاظت قرار گرفته است و مدام بازسازی و بازسازی می گردد اما طبیعت قدرتی بیشتر دارد و به مرور این گورستان را در کام خود فرو می برد. جنگل های سر به فلک کشیده گرمسیری این گورستان را احاطه نموده اند و علفزارها و گیاهان خودرو دور و بر قبرها را فرا می گیرند. کف زمین پوشیده از خزه و علف شده و لابلای این علفزار هر ازگاهی قبری یا آرامگاهی خودنمایی می نماید. ترکیب طبیعت و گورستان تصویری جالب باری بازدیدنمایندگان ایجاد می نماید و فضایی عجیب و سحرانگیز به وجود آورد.

  • آدرس: Park Street, Opp Assembly Of God Church, Kolkata, West Bengal 700017, India
  • ساعات بازدید: 10 صبح تا 5 بعدازظهر

جاذبه های گردشگری کلکته

شهر کلکته، مرکز استان بنگال غربی است و مرکز تجاری، فرهنگی و آموزش هند شرقی محسوب می گردد. کلکته را مرکز فرهنگی هندوستان نیز می نامند و بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوانی در این شهر به چشم می خورد. همان طور که گفتیم گورستان خیابان پارک جنوبی یکی از مجذوب نماینده ترین دیدنی های این شهر و است و گردشگرانی که به کلکته سفر می نمایند حتما سری به این گورستان تاریخی نیز می زنند. از دیگر جاذبه های کلکته می توان به غارهای آجانتا اشاره نمود که دیوارنگاره ها و مجسمه های مختلفی در آن ها وجود دارد.

وقتی انگلیسی ها به هند آمدند کلکته را به عنوان مرکز استعماری خود انتخاب کردند. به همین علت، بعضی از جاذبه های دیدنی کلکته مربوط به آن دوران و متاثر از فرهنگ اروپایی است. یکی از این دیدنی ها، کاخ ویکتوریا است که در واقع، بنای یادبود برای ملکه ویکتوریا محسوب می گردد. سر ویلیام امرسون این کاخ باشکوه را با الهام از سبک معماری هندی و عناصر گورکانی ساخت و اطراف آن را با باغ های بسیار زیبا مزین کرد. در این کاخ موزه ای وجود دارد که آثار و یادگارهایی از دوران طولانی سلطنت ملکه ویکتوریا بر هندوستان را در معرض نمایش عموم قرار می دهد. مرداب های کرالا، شهر واراناسی، موزه هند و جنگل Sundarbans از جمله دیدنی های کلکته و استان بنگال هستند.

منبع: atlasobscura.com

منبع: الی گشت

به "گورستان خیابان پارک جنوبی در کلکته، سرزمین ارواح فراموش شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورستان خیابان پارک جنوبی در کلکته، سرزمین ارواح فراموش شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید