قلعه بابک، قلعه ای که در جای عجیبی ساخته شده!

به گزارش وبلاگ همسفر، در گوشه ای از خاک سرزمینمان قلعه ای واقع شده است که موقعیت اسرار آمیزش گذر هر لشکر چند هزار نفره ای را غیرممکن می کند. فقط تعداد اندکی سرباز در این قلعه می توانستند جلوی یورش هزاران نفر را بگیرند همان کاری که بابک خرمدین و یارانش انجام دادند و مدت ها لشکر عرب را در کوه ها سرگردان کردند و در نهایت فراری دادند. برای آشنایی با قلعه بابک در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

قلعه بابک، قلعه ای که در جای عجیبی ساخته شده!

شاید کنجکاو شدید تا بدانید بابک خرمدین که بود، او از دلیران ایرانی آذربایجان بود که طاقت ظلم خلفای عباسی را نیاورد و تصمیم به قیام گرفت و به مدت 22 سال رهبر جنبش سرخ جامگان شد، در این مدت ستم خلفای عباسی به حدی بود که دلیران دیگری مثل ابومسلم خراسانی هم در جای جای نقاط ایران به پا خاستند. با اینکه بابک بعد از خیانت عده ای جانش را در راه ایران داد اما جانفشانی های او و یارانش آنقدر زیاد بود که ماجرای قیامشان معروفیت جهانی پیدا کرده بود. قلعه باشکوه بابک جایی بود که بابک و یارانش در مقابل حمله اعراب در آن سنگر می گرفتند و 22 سال در آن مبارزاتی را بر علیه اعراب انجام دادند. این قلعه در زمان های قبل از بابک هم وجود داشته و احتمالا در دوره اشکانی یا ساسانی ساخته شده چون سبک معماریش به مجموعه سلیمان که برای زمان ساسانی ست شبیه است. این قلعه در قرن های دوم و سوم نوسازی شد و در قسمت های مختلفش تغییراتی به وجود آمد، تغییراتی که در زمان بابک انجام شد هنوز هم بعد از گذشت 1200 سال به جای مانده است.

این قلعه در 50 کیلومتری شهر اهر آذربایجان شرقی در منطقه کلیبر بر روی کوهی بلند به ارتفاع 2300 متر واقع شده است و اطراف آن را در هر طرف دره هایی به عمق 400 تا 600 متر احاطه کرده است به طوری که برای رسیدن به قلعه فقط یک راه باریک و صعب العبور وجود دارد. با اینکه جهت کلیبر تا قلعه 3 کیلومتر بیشتر نیست اما گردنه ها و گذرگاه های خطرناکی دردلش دارد که عبور از آن را سخت کرده است. قبل از اینکه به دروازه اصلی برسید و وارد این بنای استوار شوید باید از دالانی بگذرید که از سنگ های طبیعی درست شده و فقط یک نفر می تواند از آن بگذرد. در این معبر که تا دالان قلعه فقط 200 متر فاصله دارد می توانید بایستید و دیدن کنید که جهت چقدر صعب العبور است و قلعه چقدر پرابهت! با دیدن موقعیت عجیب قلعه احساسی همراه شگفتی شما را فرامی گیرد، به انتهای دالان که نگاه کنید دروازه قلعه را می بینید پس بی دلیل نیست که هیچ تازه واردی نمی تواند خود را از دید نگهبانان دروازه ورودی پنهان کند.

فقط از راه دروازه اصلی می توانید وارد قلعه شوید و غیرممکن است که از روی کوه ها بتوانید خودتان را به قلعه برسانید. از دروازه ورودی که بگذرید و بارو را پشت سر بگذارید دژ اصلی را در پیش رو دارید که برای ورود به آن باید 100 متر از ارتفاع بالا بروید و به راه باریکی برسید، راهی که گذشتن از آن واقعا دل و جرات می خواهد! در تکیه گاه های طبیعی دیواره های این جهت چهار جایگاه نیمه استوانه ای برای دیده بانان واقع شده است که امکان ندارد تا کیلومترها جنبده ای حرکت کند و دیده بان ها آن ها را نبینند. موقعیت خاص این قلعه به گونه ای بود که 20 نفر سرباز می توانستند سپاهی چند صد نفره را حریف شوند و هیچ کشته ای هم نداشته باشند.

منبع: الی گشت

به "قلعه بابک، قلعه ای که در جای عجیبی ساخته شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه بابک، قلعه ای که در جای عجیبی ساخته شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید