وقتی مردان لباس هایشان از گل باشد، کلکته در هند!

به گزارش وبلاگ همسفر، بازار گل کلکته در هند

کلکته شهر پر هیاهوی هندی، شهری که در فکر خیلی از ماها به عنوان هندی ترین شهر هند شناخته می گردد و به دیدنی های فریبنده و مردم گرم و دوست داشتنی اش مشهور است. کلکته همان جایی است که بسیاری از ما آن را با فیلم های هندی قدیمی اش می شناسیم، جایی که به رنگ ها و نقش و نگارهای متنوعش معروف است و یکی از شادترین مردمان را دارد. چند وقت پیش مجله معتبر نشنال جئوگرافیک به سراغ این شهر رفت تا از زندگی روزانه مردم آن در این شهر بیشتر جستجو کند و ما هم یک سوژه خیلی خوب و متفاوت را درباره کلکته در هند برایتان آماده نموده ایم. سوژه ای که گلفروش های خیابانی را در کلکته در هند نشان می دهد آن هم در حالی که خودشان کالاهای فروشی شان را بر تن نموده اند! با خبرنگاران همراه باشید.

وقتی مردان لباس هایشان از گل باشد، کلکته در هند!

در تصویر بالا می توانید تصویر مردی را در یکی از خیابان های کلکته در هند ببینید که در واقع یک گلفروشی سیار است! این مرد در کناره رود هوگلی قرار گرفته است و روی سر او می توانید تاجی از آشوکا را ببینید. بقیه داستان را از زبان یکی از گردشگر ها بشنوید.

چندین سال پیش برای انجام کاری به کلکته در هند رفتم. از آن جایی که یک روز از اقامتم را تقریبا بیکار بودم تصمیم گرفتم تا سری به خیابان بزنم و از بازار گل کلکته در هند که تا آن موقع تعریف آن را زیاد شنیده بودم تماشا کنم. این بازار گل یکی از بزرگ ترین بازارهای گل عمده فروشان در قاره آسیا است و در آن می توان دکه های بزرگ و کوچک گل فروشی که قدمتی یکصد ساله دارند را دید. هر روز چیزی حدود 2000 نفر به این دکه های گل فروشی می فرایند تا کار نمایند و هر روز صبح هم کامیونی از گل های فصلی به این دکه ها می رود تا گل های مورد احتیاج آن ها را تامین کند.

اتمسفر این بازار دیوانه نماینده و از طرفی دوست داشتنی بود، تماشا این که همه چقدر برای زندگی کوشش می نمایند… اما بیشتر از همه چیز، غرق در شیوه گل فروشان برای حمل کردن و فروختن گل هایشان شدم. آن ها همگی مرد بودند ولی لباس هایشان از گل که حس لطافت به آن ها می داد! یکی از پسرها که اصلا انگار لباسش از سر تا پا گل بود… تماشا این منظره ها به میزان ای برایم حیرت آور بود که وقتی به آلمان کشورم برگشتم، دو سال بعد برای گرفتن پرتره های خاص به کلکته در هند سفر کردم.

مفهوم گل در هند

گل در هند به معنی همه چیز است چرا که آن ها در همه چیز این جانداران زیبا و خوشبو را استفاده می نمایند از فستیوال های مختلف گرفته تا مراسم و جشن های خانوادگی و حتی آیین های مذهبی شان. تنوع این گل ها هم بسیار زیاد است از رنگ های بسیار روشن گرفته تا تیره تیره، انواع رزها از رز قرمز تا رزر سفید و آبی، رزهای چند رنگ رزهای مایل به زرد، یاسمین های خوشبو و… با این حال تصمیم گرفتم تا در سفر به کلکته در هند به جای این که بخواهم از این گل ها عکس بگیرم از مردانی که آن ها را حمل می نمایند عکس بگیرم.

البته پوشیدن این گل ها بر سر فقط مختص آقایان نیست و شما می توانید خانم هایی را ببینید که این کار را انجام می دهند، ولی آن ها دوست نداشتند تا از آن ها عکسی گرفته گردد و به همین علت در این مطلب فقط گل فروشان مرد نشان داده شده اند.

در تصویر دوم در بالا می توانید یکی دیگر از گلفروشان کلکته در هند را ببینید. این فرد کولویندر نام داشت و لباسی از گل های همواره بهار نارنجی رنگ بر تن دارد. آنها سخت مشغول کار کردن بودند با این حال من از آن ها خواستم تا چند لحظه ای از وقتشان را در اختیار من قرار دهند، آن ها هم با کمال میل مهربانانه قبول کردند.

همه این افراد به زبان بنگالی صحبت می نمایند و از آن جایی که برخی از آن ها غیر قانونی کار می کردند، جلب اعتمادشان واقعا کار سختی بود. اما بعد از چند روز توانستم آن ها را قانع کنم تا با من صحبت نمایند، یکی از آن ها هم هندی و هم بنگالی صحبت می کرد و به یاری او توانستیم تا وارد عمق بازار گل در کلکته در هند شویم.

این بازار به میزان ای شلوغ و پر تردد و قدیمی است که واقعا نمی توان هیچ عکس تمیزی از آن گرفت بنابراین تصمیم گرفتم تا از مردان کنار رود هوگلی که یک انشعاب از گنگ است عکس بگیرم. در این عکس ها می توانید ترکیبی از نور خورشید با دود را ببینید، به همین علت مجبور شدم تا به اندازه خیلی کم از فیلترهای عکاسی برای کم کردن آن ها استفاده کنم. در طول 8 روز تقریبا توانستم از 55 گل فروش عکس بگیرم و گرفتن هر کدام از این عکس ها بین 10 تا 15 دقیقه به دلایل مختلف زمان گرفت، آن هم در زیر آفتاب سوزان کلکته. یکی از هدف های من از این کار این بود تا بتوانم باورهای اشتباهی که درباره مردم هند وجود دارد را از بین ببرم، بسیاری از مردم فکر می نمایند که هندی ها آدم های فقیر و بیچاره ای اند که هیچ کوششی برای بهتر شدن زندگی شان نمی نمایند در حالی که کاملا این قضیه برعکس است.

اگر فرصت این را داشته باشید تا به کلکته در هند بروید می توانید این گل فروش ها را بیشتر در کناره های رود هوگلی پیدا کنید.

منبع: nationalgeographic.com

منبع: الی گشت

به "وقتی مردان لباس هایشان از گل باشد، کلکته در هند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی مردان لباس هایشان از گل باشد، کلکته در هند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید