پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به خاتمه رسید

به گزارش وبلاگ همسفر، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از اتمام پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر (STEPS 2020) اطلاع داد.

پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به خاتمه رسید

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ همسفر، ایاد بهادری منفرد گفت: به دنبال همه گیری بیماری کووید 19 بیم آن می رفت که کنترل و مراقبت از بیماری های غیر واگیر مورد آسیب جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر بیماری های زمینه ای غیر واگیر عاملی برای افزایش مرگ و میر ناشی از کووید 19 به شمار می رفت. در نتیجه احتیاج به انجام مطالعه ای قابل تعمیم در کل کشور احساس شد تا بر اساس آن میزان گستردگی ابتلاء به کووید 19 و درصد همراهی آن با بیماری های غیر واگیر مورد آنالیز قرار گیرد.

به گفته بهادری، در این راستا پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر که به دلیل شیوع کرونا به تعلیق افتاده بود، از 15 بهمن 1399 دوباره از سر گرفته شد تا علاوه بر انجام آزمایشات مربوط به گام سوم مطالعه، اپیدمیولوژی ویروس کرونا نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

وی تاکید نمود: برای حفظ سلامت شهروندان و پرسنل همکار در این برنامه، تمامی پروتکل های بهداشتی و حفاظتی رعایت شد و وسایل حفاظت فردی نیز در اختیار مراکز و شبکه ها نهاده شد.

به گفته بهادری، اجرای برنامه مذکور در این معاونت با 148 خوشه (شامل 140 شهری و 8 روستایی) شروع شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس از هماهنگی گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر با وزارت کشور، استانداری، حراست، روابط عمومی و نیروی انتظامی، پرسشگری شروع و همزمان پرسشنامه مطالعات سرمایه اجتماعی و ارزش زندگی نیز تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه پس از برگزاری جلسات آموزشی مربوطه، ملزومات طرح در اختیار تیم ها گذاشته شد یادآور شد: ورآور در هر خوشه شهری و روستایی، 9 فرد واجد شرایط مورد پرسشگری نهاده شدند که دارا بودن کد ملی و تابعیت ایرانی، داشتن سن 18 سال یا بالاتر و عدم بارداری از جمله شرایط مذکور بود.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصاحبه مذکور حدود 60 دقیقه به طول می انجامید و پس از تکمیل گام های 1 و 2، افراد بالای 25 سال برای انجام آزمایشات گام سوم در ساعت و روزی خاص، به آزمایشگاه همکار در پروژه STEPs در آن شهرستان معرفی می شدند.

وی اضافه کرد: به ازای هر سه خوشه، برای یک فرد بالای 25 سال درخواست انجام آزمایش ادرار 24 ساعته می شد.

بهادری به تکمیل 1332 پرسشنامه پیمایش، 148 پرسشنامه سرمایه اجتماعی، 148 پرسشنامه ارزش زندگی و ارسال 628 نمونه آزمایشگاهی در این عملیات گسترده اشاره نمود که فایل های تکمیل شده تحت 73 نظارت حضوری و 128 نظارت صوتی با کیفیت قائل قبول تا هفتم اردیبهشت 1400 به سرانجام رسید.

وی در سرانجام اظهار امیدواری کرد نتایج به دست آمده حاصل از این مطالعه بتواند در جلوگیری از صدمات این دو پاندمی کووید 19 و بیماری های غیر واگیر کارساز باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به خاتمه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به خاتمه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید