یک نوع میکروب روده می تواند چاقی را تشدید کند!

به گزارش وبلاگ همسفر، دانشمندان در تازه ترین مطالعات خود دریافتند که نوعی میکروب روده می تواند چاقی را در افراد تشدید کند.

یک نوع میکروب روده می تواند چاقی را تشدید کند!

محققان RIKEN کشف نموده اند که چگونه گونه ای از میکروب روده چاقی را در موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می کردند، تشدید می نماید. این یافته که اکنون در Cell Metabolism منتشر شده است، می تواند به دانشمندان یاری کند تا راه های جدیدی برای درمان چاقی به وسیله میکروبیوم ایجاد نمایند.

چاقی که یک عامل خطر اصلی برای سایر اختلالات متابولیک مانند دیابت نوع 2 است، یک مشکل بهداشتی رو به رشد در سطح جهانی است. در حالی که به نظر می رسد چاقی را می توان با تنظیم رژیم غذایی رفع کرد، بسیاری از افراد به تنهایی به درمان های مبتنی بر رژیم غذایی پاسخ نمی دهند.

شواهد روزافزون نشان می دهد که تغییرات میکروب های روده در آغاز و حفظ چاقی در افراد نقش دارد، اما این که چگونه این در عمل انجام می گردد، سخت است. یکی از دلایل این مشکل، تعداد زیاد گونه های باکتریایی است: تخمین زده می گردد که بیش از 3500 گونه از میکروب های روده انسان وجود داشته باشد که هر فرد ممکن است بین 200 تا 1000 گونه از آن ها را در روده خود داشته باشد.

اکنون هیروشی اوهنو از مرکز علوم پزشکی یکپارچه RIKEN و همکارانش نشان داده اند که چگونه یک گونه باکتری به نام Fusimonas intestini که در افراد مبتلا به چاقی و دیابت شایع است، چاقی را در موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می نمایند، بدتر می نماید.

آن ها کشف کردند که رژیم غذایی پرچرب می تواند بیان ژن های خاصی را در F. intestini که با متابولیسم اسید های چرب درگیر هستند، تغییر دهد. این تغییر فنوتیپی باعث فراوری بیش از حد اسید های چرب ترانس به وسیله باکتری شد که با چاقی مرتبط است. این اسید های چرب به نوبه خود با آسیب رساندن به یکپارچگی سد روده و ایجاد التهاب با درجه پایین که با افزایش وزن مرتبط است، با روده تداخل می نمایند.

برای تایید اینکه بیان ژن تغییر یافته مسئول بوده است، این تیم نشان داد که موش هایی که فقط باکتری اشریشیا کلی با تغییرات ژنتیکی مشابه در روده خود داشتند، بیشتر در معرض چاقی بودند.

این یافته امکان مداخلاتی را برای معکوس کردن این اثر ایجاد می نماید. اوهنو گفت: حذف F. intestini از روده می تواند به جلوگیری از چاقی یا مسائل متابولیک مرتبط با چاقی یاری کند. یک استراتژی دیگر جلوگیری از متابولیسم F. intestini است.

اما همه باکتری های روده برای چاقی مضر نیستند. بعضی می توانند به مقابله با آن یاری نمایند. این تیم اکنون در حال آنالیز گونه های باکتریایی دیگری است که می توانند به جلوگیری از افزایش سریع وزن بدن که معمولا در موش هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند، یاری نمایند.

منبع: فرادید

به "یک نوع میکروب روده می تواند چاقی را تشدید کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک نوع میکروب روده می تواند چاقی را تشدید کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید