تخصیص خودرو به منتخبان لیست ذخیره
به گزارش وبلاگ همسفر، سازمان حمایت خاطرنشان کرد: برای اولین بار از لیست رزرو تعدادی از ثبت نام کنندگان جایگزین شدند، بدین ترتیب بعضی از منتخبین که در لیست رزرو بودند که اعلام این افراد به عنوان لیست رزرو و سپس به عنوان لیست منتخب باعث ایجاد ابهام شده بود.
به گزارش ایرنا، سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان به عنوان ناظر شیوه تخصیص خودرو به وسیله سامانه یکپارچه، برای تنویر افکار عمومی و اطلاع مردم از جزئیات این فرایند و شفاف سازی، با صدور اطلاعیه ای در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.
سازمان حمایت بدون ایجاد سامانه نوی برای ثبت نام و تخصیص خودرو، برای ارتقای شفافیت و بهینه سازی فرآیند تخصیص خودرو در دوره نو نظارت بر این فرآیند را شروع نموده است.
تا به امروز دو سامانه ثبت نام خودرو وجود داشته که یکی از آن ها (سامانه ای که اکثریت خودروسازان در آن فعالیت می کردند) انتخاب و از همه خودروسازان خواسته شد که از این سامانه به طور مشترک استفاده کنند.
با اعمال نظارت بر فرآیند و ثبت نام خودرو نقایص قبلی برطرف شده و شفافیت لازم حاصل شده است. یکی از موارد نقص در فرآیند قبلی، عدم پالایش لیست منتخبین بود در این دوره لیست منتخبین به لحاظ احراز هویت کنترل شده و 10 درصد از منتخبین شرایط لازم را احراز ننموده و حذف شدند.
بنابراین برای اولین بار از لیست رزرو تعدادی از ثبت نام کنندگان جایگزین شدند. بدین ترتیب بعضی از منتخبین که در لیست رزرو بودند که اعلام این افراد به عنوان لیست رزرو و سپس به عنوان لیست منتخب باعث ایجاد ابهام شده بود.
شایان ذکر است برای تمام کسانی که در لیست اصلی منتخبان بودند و بعلاوه متقاضیانی که در لیست رزرو بودند و سپس در لیست اصلی منتخبین قرار گرفتند، خودرو تخصیص داده خواهد شد.
در این دوره به منظور افزایش سطح عرضه خودرو در ایجاد شفافیت، فرآیند ثبت نام به صورت یکپارچه با 38 مدل خودروی مختلف از شش خودروساز کشور انجام شد و 4 میلیون و 175 هزار و 352 نفر ثبت نام کردند. به صورت تفکیکی 3 میلیون و 878 هزار و 301 نفر در طرح عادی و 297 هزار و 51 نفر در طرح حمایت از خانواده ثبت نام کردند.
مجموع ظرفیت در نظر گرفته شده در خودروهای عرضه شده به وسیله خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره 176 هزار و 911 خودرو بود که در قالب 115 طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده، پیش فروش های کمتر از یک سال و مشارکت در فراوری) عرضه شد که رشد معنی داری نسبت به دوره قبلی قرعه کشی داشته است.
عرضه خودرو در سامانه یکپارچه باعث شفافیت و ایجاد رویه ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان و برطرف شائبه مهندسی عرضه به صورت قطره چکانی و یا عرضه خودرو در بازارهای غیر شفاف شده است.
فرآیند ثبت نام خودرو نواقصی داشت که در این دوره برطرف شد؛ از جمله:
چک نکردن اطلاعات هویتی متقاضیان
امکان تغییر اطلاعات موبایل و یا اطلاعات ثبت نامی به وسیله کنندگی های فروش
نداشتن ضمانت اجرایی قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت (در خودروسازان اصلی با تأخیر و ناقص و در خودروسازان خصوصی اجرانشده بود)
نبود نظارت دقیق بر مقدار فروش خودروسازان و ایجاد تعهدات معوق و نارضایتی مشتری در نتیجه عدم تناسب بین مقدار فراوری با تعهد فروش.
منبع: تجارت نیوز