جزئیات یافته های مطالعات واکسن کووایران برکت منتشر شد

به گزارش وبلاگ همسفر به نقل از وزارت بهداشت، با توجه به اعطای مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران-برکت از سوی سازمان غذا و دارو و با توجه به وجود فاصله زمانی ارائه گزارش به رگولاتوری تا چاپ مقاله در یک ژورنال علمی، شرکت سازنده واکسن کووایران کوشش دارد تا جهت اطلاع رسانی بهتر، مجموعه گزارشاتی کوتاه از نتایج و یافته های مطالعات بالینی را به مرور در اختیار علاقمندان قرار دهد.

جزئیات یافته های مطالعات واکسن کووایران برکت منتشر شد

در این رابطه پس از گزارش یافته های Pre-clinical، دومین گزارش خود با عنوان خلاصه یافته های مطالعات انسانی فاز یک و دو واکسن کووایران-برکت را با جامعه به اشتراک می گذارد.

در ادامه این گزارش، یافته های تکمیلی مطالعات نیز به همراه یافته های اولیه فاز سه در دسترس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب جامعه علمی از این طریق و تا قبل از انتشار مقالات علمی با فرایند پیشرفت مطالعات در فازهای قبلی مطالعات واکسن کووایران بیشتر آشنا می گردد.

خلاصه طرح مطالعات واکسن کووایران برکت:

اولین مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با هدف آنالیز بی خطری واکسن در جمعیت سالم 18 تا 50 سال (IRCT20201202049567N1) در تاریخ 9 دی ماه 1399 شروع و در تاریخ 14 اسفند 1399 با تزریق دوم آخرین داوطلب سرانجام یافت.

56 داوطلب به صورت تصادفی به سه گروه پلاسبو (8 نفر)، واکسن 3 میکروگرم (24 نفر) و واکسن 5 میکروگرم (24 نفر) تخصیص داده شدند و دو دوز تزریق واکسن /پلاسبو را به فاصله 14 روز دریافت کردند.

تمامی داوطلبان 7 شبانه روز پس از هر تزریق در محل انجام مطالعه اقامت داشتند و تمامی علائم ایشان به صورت شبانه روزی ثبت می شد. در ادامه نیز ثبت علائم بصورت گزارشات داوطلبان، معاینه پزشکی و انجام آزمایشات دوره ای انجام شد.

بخش دوم فاز یک واکسن کووایران برکت با هدف آنالیز بی خطری و ایمونوژنیسیتی واکسن بر روی 32 داوطلب سالم 51 تا 75سال (IRCT20201202049567N2) در تاریخ 25 اسفند 1400 شروع وی در تاریخ 20 فروردین 1400 با تزریق دوم آخرین داوطلب سرانجام یافت.

این داوطلبان به صورت تصادفی به دو گروه پلاسبو (8 نفر) و واکسن 5 میکروگرم (24 نفر) تخصیص یافتند. دوز 5 میکروگرم دوز منتخب از مطالعه قبلی فاز یک بود که با توجه به پاسخ ایمونوژنیسیتی بهتر داوطلبان انتخاب شد.

دو تزریق واکسن/ پلاسبو به فاصله 14 روز برای داوطلبان انجام شد. تمامی داوطلبان 4 شبانه روز (2 شبانه روز پس از هر تزریق) در محل انجام مطالعه جهت آنالیز دقیق علائم و عوارض احتمالی اقامت داشتند. ثبت علائم در این داوطلبان نیز بصورت گزارشات داوطلبان، معاینه پزشکی و انجام آزمایشات دوره ای بود.

در مطالعه فاز 2 واکسن کووایران برکت (IRCT20201202049567N3) از تاریخ 25 اسفند 1399 تا 4 خرداد 1400 تعداد 280 داوطلب (200 شرکت نماینده 18-50 سال و 80 شرکت نماینده 51-75 سال) واکسن 5 میکروگرم (224 نفر) و پلاسبو (56 نفر) را به صورت دو دوز تزریق عضلانی به فاصله 28 روز، با هدف اصلی آنالیز ایمنی زایی واکسن 5 میکروگرم دریافت کردند.

در ادامه مطالعه فاز سوم (IRCT20201202049567N3) با هدف اصلی معین اثربخشی واکسن در تاریخ 5 اردیبهشت 1400 بر روی جمعیت هدف 20 هزار نفر در محدوده سنی 18 تا 75 سال شروع شد. دو سوم شرکت نمایندگان در این مطالعه به تصادف واکسن 5 میکروگرم و یک سوم افراد پلاسبو دریافت می نمایند.

اثربخشی مطالعه بر اساس میزان ابتلا به بیماری شدید/ متوسط / خفیف دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن برآورد می گردد.

خلاصه نتایج ایمنی و ایمنی زایی مطالعات واکسن کووایران برکت:

آنالیز داده های مجموعه مطالعات واکسن کووایران برکت تا تاریخ 24 خرداد 1400 نشان می دهد که واکسن کووایران در دوز 5 میکروگرم (دوز نهایی شده از فاز یک جهت استفاده در مطالعات فاز 2 و 3) به خوبی تحمل می گردد و تا کنون هیچ رخداد نامطلوب جدی (Serious Adverse Events SAEs) مرتبط با این واکسن مشاهده نشده است.

تحلیل عوارض جانبی مرتبط (Related adverse reactions) ثبت شده در 368 داوطلب (در فاز یک و فاز دو) که حداقل یک دوز واکسن دریافت نموده اند، نشان داد که بیشترین عارضه گزارش شده توسط داوطلبان شامل درد محل تزریق، درد عضلانی، ضعف و سردرد است که اکثریت آنها احتیاجی به مداخله پزشکی نداشته و یا با مصرف مسکن خوراکی توسط داوطلب کمتر از 24 ساعت رفع شده است. (جدول شماره 2).

نتایج ایمنی زایی مطالعه فاز یک داوطلبان کمتر از پنجاه سال نشان داد که پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط واکسن 5 میکروگرم نسبت به 3 میکروگرم در دو تزریق به فاصله 14 روز، پاسخ مطلوب تری را دو هفته بعد از دوز دوم ایجاد می نماید (100 درصد سروکانورژن در anti-Spike IgG SARS-CoV2 neutralizing antibodies SARS-CoV2 و 83 درصد در anti-RBD IgG ، SARS-CoV2

مطالعه فاز یک 51 تا 75 سال نیز تایید شد، به طوری که میزان سروکانورژن در تمامی آنتی بادی ها بالاتر از 90 درصد گزارش شد.

(به جز ELISA IgG 2-EUROIMMUN Anti-SARS-CoV که این میزان 83 درصد برآورد شد.

مهم ترین یافته قابل اطمینان در مطالعات فاز یک نتایج تست خنثی سازی ویروس (Conventional Virus Neutralizing Test cVNT) بود که نشان می دهد 95 درصد سرم افراد دریافت نماینده دو دوز واکسن 5 میکروگرم به فاصله دو هفته می تواند منجر به خنثی سازی ویروس با رقت بیش از 1/16 بگردد (جدول شماره 3).

ادامه مطالعات واکسن کووایران با مطالعه فاز دوم با تزریق واکسن 5 میکروگرم (با فاصله 4 هفته، بر خلاف فاصله 2 هفته در فاز اول) نشان داد که همانند یافته های سایر مطالعات پیشنهاد دهنده این افزایش فاصله تجویز واکسن، تغییر فاصله دو هفته به 4 هفته، سیستم ایمنی هومورال را بطور موثرتری تحریک می نماید.

نسبت میانگین هندسی تیتر آنتی بادی دریافت نمایندگان واکسن به پلاسبو (Geometric Mean Ratio) نشانگر 76 برابر شدن تیتر IgG anti-Spike SARS-CoV2 و 36 برابر شدن neutralizing antibodies SARS-CoV2 شده است.

نتیجه تست cVNT نیز تعیین کرد که که حدود 94 درصد داوطلبان در روز 42 قادر به خنثی سازی ویروس وحشی هستند. این مقدار در گروه پلاسبو 18 درصد مشاهده شد که قابل انتساب به ابتلای بدون علامت داوطلبان در طول مطالعه است. (همگی داوطلبان در آزمایشات پایه PCR منفی و تست آنتی بادی نوترالیزان منفی داشتند).

تجمیع نتایج تست خنثی سازی ویروس cVNT افراد واکسینه با دوز 5 میکروگرم در فاز یک و دو نشان داد که سرم 93.5 درصد داوطلبان قادر به خنثی کردن ویروس است. (نمودار شماره 1)

در مطالعه فاز 3 تا تاریخ 24 خرداد، 90 درصد داوطلبین (18 هزار داوطلب از مجموع 20 هزار داوطلب) تزریق اول و بیش از 2 هزار داوطلب هر دو دوز واکسن/ پلاسبو را دریافت نموده اند. تا به امروز حدود 6 هزار تماس با سامانه تلفنی 24 ساعته برقرار شده است.

230 داوطلب برای اطمینان از سلامتی جهت ویزیت حضوری مراجعه داشته اند. عوارض گزارش شده توسط داوطلبان تا به امروز همگی عارضه خفیف طبقه بندی شده است. تعداد 63 داوطلب PCR مثبت داشتند که همگی آنها قبل از تزریق دوم بوده است.

54 داوطلب درمان سرپایی دریافت نموده اند و 9 بیمار در بیمارستان بستری شده اند که مراحل درمانی خود را طی می نمایند (این گزارش شامل تمام موارد بستری علاوه بر ابتلا به کووید همانند شکستگی ناشی از تروما و ... نیز است.)

جدول شماره 1 توزیع سنی و جنسی داوطلبان به تفکیک فازهای مطالعه و گروه های مداخله

هیچ گونه تغییر غیرطبیعی در آزمایش های خون داوطلبان طی دوره پیگیری در داوطلبان فاز یک رخ نداده است.

تمامی عوارض ثبت شده عوارض خفیف بودند به جز:

* مطالعه فاز یک 18تا 50 سال: یک مورد افت فشارخون و یک مورد سردرد با درجه 2 طبقه بندی، یک مورد ابتلا به کووید قبل از دوز دوم در گروه سه میکروگرم

* مطالعه فاز یک 51 تا 75 سال: یک مورد ابتلا به کووید- 19 یک روز بعد از تزریق دوم در گروه 5 میکروگرم، یک مورد افت پلاکت در گروه پلاسبو بهبود یافته بدون احتیاج به اقدام درمانی

* مطالعه فاز دو 18 تا 75سال: دوازده مورد ابتلا به کووید- 19 (9 مورد از 224 داوطلب، 3 مورد از 56 داوطلب، همگی قبل از دریافت دوز دوم به جز دو مورد در گروه پلاسبو)

جدول شماره-3 توزیع تیتر آنتی بادی (RU/ml) بر اساس میانگین هندسی، نسبت میانگین هندسی، درصد سروکانورژن و درصد خنثی نمایندگی (cVNT) در مطالعات فاز یک

جدول شماره- 4 توزیع تیتر آنتی بادی (RU/ml) بر اساس میانگین هندسی، نسبت میانگین هندسی، درصد سروکانورژن و درصد خنثی نمایندگی (cVNT) در مطالعه فاز دو 18 تا 75 سال

نمودار شماره-1 برآورد کلی (pooled estimate) از نسبت داوطلبانی که سرم ایشان دو هفته پس از تزریق دوم واکسن (روز 42) قادر به خنثی سازی ویروس (بر اساسcVNT) بوده است. (رقت های بیش از 1/16)

- نتایج مربوط به دریافت نمایندگان واکسن 5 میکروگرم است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جزئیات یافته های مطالعات واکسن کووایران برکت منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات یافته های مطالعات واکسن کووایران برکت منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید