مذاکرات چه اثری بر معیشت مردم می گذارد؟

به گزارش وبلاگ همسفر، صنعت غذا یکی از قربانیان تحریم است. در این سال ها عدم واردات مواد اولیه و تجهیزات باعث افزایش قیمت تمام شده این صنعت و زیان ده شدن این بنگاه ها شده است.

مذاکرات چه اثری بر معیشت مردم می گذارد؟

فعالان صنعت غذا می گویند افزایش قیمت حمل و نقل و جا به جایی پول برای خرید مواد اولیه باعث شده اقلام خوراکی برای مردم گران تمام گردد. به عنوان مثال به علت شرایط آب و هوایی و خشکسالی موجود، حبوبات یکی از اقلامی است که از کشورهای اروپایی وارد می گردد.

در این سال ها با توجه به رشد تورم صنعت غذا، مردم بعضی از کالاها را از سبد معیشتی خود حذف کردند. چندی پیش جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران در واکنش به افزایش قیمت گوشت به وبلاگ همسفر گفته بود: مردم به جای گوشت حبوبات بخورند!

اما حالا قیمت حبوبات هم برای مردم گران تمام می گردد و حتی حبوبات هم از سبد غذایی مردم حذف شده است. با توجه به آغاز مذاکرات وین آیا نتیجه مذاکرات می تواند در معیشت مردم اثرگذار باشد؟

افزایش قیمت مواد غذایی در ایران

در این مورد دبیر انجمن حبوبات به وبلاگ همسفر گفت: افزایش قیمت مواد غذایی در سال 1400 بی سابقه است. یکی از دلایل می تواند تحریم ها باشد. چرا که تحریم ها باعث شده تجار برای واردات کالا جهتهای مختلفی را دور بزنند و همین مساله باعث افزایش هزینه حمل و نقل شده است.

سید عبدی افتخاری شرح داد: در این سال های تحریم تجار مواد اولیه مواد غذایی را از سه جهت وارد کشور نموده اند. یعنی هیچ گاه اقلام خوراکی مستقیم وارد ایران نشده است. برای نمونه حبوبات از اروپا بارگیری و وارد ترکیه یا دوبی می گردد. دوباره از این دو مقصد نیز به سمت ایران بارگیری و به دست تجار می رسد.

او ادامه داد: همین چند جهته شدن برای واردات حبوبات بهای تمام شده را بالا برده و در افزایش قیمت حبوبات تاثیر داشته است.

تحریم هزینه تمام شده را بالا برده

دبیر انجمن حبوبات گفت: بنابراین چنانچه نتایج مذاکرات وین مثبت باشد، اقلام خوراکی از این پس مستقیم وارد کشور می گردد و هزینه های تمام شده را برای معیشت مردم کاهش می دهد.

افتخاری در توصیه ای به دولت گفت: دولت باید حامی بخش خصوصی باشد و بروکراسی های اداری را از پیش روی تجار بردارد. یکی از توصیه ها این است که دفتر ارزش گذاری گمرک در شرایط فعلی باید همکاری خاصی با فعالان مالی داشته باشد و در شفاف شدن قیمت ها یاری کند.

براساس این گزارش موج گرانی به بازار مواد غذایی رسیده است. افزایش قیمت دلار، تحریم ها و افزایش هزینه حمل آن به داخل کشور، واردات مواد غذایی را کاهش داده و قیمت آن را در بازار داخل بالا برده. آن هم درست در سالی که خشکسالی، کمیت و کیفیت محصولات داخلی را هم کاهش داده است.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت حبوبات در سال 1400 را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "مذاکرات چه اثری بر معیشت مردم می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات چه اثری بر معیشت مردم می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید