8 چیزی که نشان می دهد پاور کامپیوترتان در حال خراب شدن است

به گزارش وبلاگ همسفر، اگر احساس می کنید پاور کامپیوترتان دچار مشکل شده اما از این بابت مطمئن نیستید، پیشنهاد می شود اندکی وقت خود را برای خواندن این مقاله بگذارید چرا که قصد داریم به 8 نشانه خرابی پاور اشاره کنیم.

8 چیزی که نشان می دهد پاور کامپیوترتان در حال خراب شدن است

یکی از مهم ترین قطعات مربوط به کامپیوتر، پاور آن است. وظیفه این قطعه، تبدیل برق شهری به برق مورد نیاز برای قطعات درونی سیستم و تغذیه آن هاست. اما قبل از اینکه به بررسی این 8 مورد بپردازیم، بهتر است یکی دو مورد بسیار مهم را راجع به پاورها به شما بگوییم که اگر قصد خرید یک پاور خوب را داشتید، بدانید چه گزینه هایی خوب هستند و ارزش خرید بالایی دارند.

قابلیت ماژولار و استاندارد مصرف برق

پاورها در انواع و اقسام مدل های مختلف با استانداردهای گوناگون تولید و روانه بازار می شوند. برای مثال پاورهای معمولی، نیمه ماژولار و فول ماژولار که تفاوت بین آن ها در سیم کشی و اتصالات است. به این صورت که در پاورهای معمولی تمام کابل ها به پاور متصل هستند و شما کنترل خاصی روی سیم های اضافه ندارید. در پاورهای نیمه ماژولار، اختیار یک سری از کابل ها در دست شماست اما در نمونه های فول ماژولار، هیچ کابلی به پاور متصل نیست و این شما هستید که متناسب با نیاز سیستم، کابل های مورد نظر را به پاور متصل می کنید که این کار به شکل قابل توجهی از شلوغی درون سیستم می کاهد.

یک نوع استاندارد دیگر مربوط به مصرف برق پاورهاست که از 80 پلاس معمولی شروع می شود و به 80 پلاس برنز، 80 پلاس سیلور، گلد، پلاتینیوم و تیتانیوم می رسد که در مدل های تیتانیوم، تقریبا می توان گفت هیچ هدررفت انرژی وجود ندارد. البته قیمت این پاورها معمولا خیلی بالاست و هر کسی توانایی خرید آن ها را ندارد. با این حال اگر پاور باکیفیتی می خواهید و همچنین دوست دارید مصرف برق کمتری داشته باشید، خرید این نوع پاورها توصیه می شود. به صورت کلی اگر پاوری را خریداری کنید که هم فول ماژولار باشد و هم استاندارد تیتانیومی داشته باشد، بخش بزرگی از بودجه تان هم از دست خواهد رفت. در نتیجه معمولا به کسانی که قصد خرید یک محصول خوب و باکیفیت را دارند پیشنهاد می شود که از نمونه های فول ماژولار با استاندارد گلد استفاده کنند.

نشانه های خرابی پاور

اما می پردازیم به نشانه های خرابی پاور کامپیوتر. توجه داشته باشید چون پاور اهمیت زیادی دارد، حتما بعد از دیدن این 8 نشانه حساس شوید و ببینید مشکل دقیقا از کجاست. پاور هم یک قطعه الکترونیکی است و حتی اگر از برند معتبری هم باشد، شاید بنا به دلایلی مشکل برایش پیش بیاید.

به صورت کلی اگر صدای وزوز از سمت پاور می آید یا دودی از آن بلند شده، به سرعت باید کامپیوتر را خاموش کرده و پاور را تعمیر یا تعویض کنید. این مسائل واضح و آشکار هستند و اصلا نیازی نیست که یک مهندس کامپیوتر باشید تا متوجه شوید پاور دچار مشکل شده است. اما یک سری از مسائل هستند که شما را گیج می کنند. به این صورت که نمی دانید آیا واقعا مشکل از پاور است یا قطعه ای دیگر. به همین علت هم هست که می گوییم حتی اگر ذره ای به پاور شک دارید، حتما آن را تست کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می کند تا به سایر قطعات شما آسیب نرساند.

1. دود یا بوی سوختگی

اگرچه بوی دود یا سوختگی می تواند از هر چیز دیگری باشد اما همانطور که گفته شد، اگر مشکل از پاور باشد می تواند واقعا خطرساز باشد و در نتیجه بهتر است یک نگاهی به پاور بیندازید. در کیس را باز کنید (اگر بسته بود) و در همان حال که سیستم روشن است ببینید آیا دود یا بوی آن از اطراف پاور می آید یا خیر. همچنین بررسی کنید ببینید کابل هایی که از پاور به قطعات مختلف وصل می شوند از لحاظ ظاهری سالم هستند یا خیر.

اگر مشکل رویت شد، بلافاصله سیستم را خاموش کنید. البته اگر بوی دود خیلی شدید بود، سعی کنید سیستم را در همان لحظه و بدون معطلی خاموش و سپس به بررسی شرایط قطعات و کابل کشی ها بپردازید. چون اگر سیستم را روشن رها کنید در حالی که بوی دود هر لحظه شدیدتر می شود ممکن است به سیستم صدمه وارد شود. اگر متوجه چیزی هم نشدید ولی حدس می زنید که ممکن است مشکل از پاور باشد، در نهایت آن را به صورت جداگانه تست کنید و ببینید آیا سالم هست یا خیر.

2. لمس بدنه کیس باعث برق گرفتگی جزئی می شود

یک مورد دیگر که نشان از خرابی پاور دارد این است که وقتی کیس را لمس می کنید باعث برق گرفتگی جزئی می شود. گاهی اوقات یک سری از صفحه کلیدهایی که از بدنه فلزی بهره می برند هم وقتی به آن ها دست می زنید ممکن است باعث برق گرفتگی شوند. البته در سیستم برق کشی کشور ما چون اتصال به زمین معمولا کمتر وجود دارد، شاید در شرایط عادی هم وقتی بدون کفش روی سرامیک یا کف زمین (بدون فرش) هستید و به بدنه کیس دست می زنید، یک شوک به شما وارد شود اما اگر اتصال به زمین وجود دارد و باز هم با لمس بدنه کیس برق گرفتگی را احساس می کنید، ممکن است سیستم تان با مشکل روبرو شده باشد.

3. ریستارت یا خاموش شدن گاه و بیگاه کامپیوتر

یکی از نشانه های خرابی پاور این است که سیستم بدون هیچ علتی و گاه و بیگاه خاموش یا ریستارت می شود. توجه کنید که اگر این قطعه خراب باشد و برق کافی را به قطعات مهم دیگر نظیر مادربرد، پردازنده و… نرساند، برای سیستم چنین مسئله ای پیش می آید. این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد که از جمله این موارد می توان به داغی بیش از حد پاور، کثیف بودن آن، خرابی خازن ها و یا جریان نامتناوب اشاره کرد. در این شرایط اگر می توانید، پاور را روی یک سیستم دیگر نصب کرده و تست کنید ببینید آیا چنین مسئله ای در آن سیستم هم دیده می شود یا خیر. همچنین یک پاور دیگر را از دوست یا آشنا برای مدتی قرض بگیرید و ببینید رفتار سیستم شما چه تغییری می کند. اگر هم هیچ یک از این راه ها امکان پذیر نبود، سعی کنید سیستم را به صورت کلی به مرکز تعمیراتی ببرید تا قطعات مختلف را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهد. به این نکته هم توجه کنید که تعویض یک پاور قدیمی بهتر از تعمیر آن است.

4. مشکل سیستم برای بوت شدن از حالت سرد

وقتی سیستم را بعد از دو یا سه روز روش می کنید، می بینید که بوت نمی شود، کرش می کند یا اصلا به آن مرحله نمی رسد. این یعنی پاور در برق رسانی به سیستم ضعیف است و نمی تواند خوب آن را تغذیه کند. یک معیار با نام PG وجود دارد که برای اندازه گیری مدت زمان بین روشن شدن پاور و رسیدن ولتاژ به تمام اتصالات و قطعات سیستم استفاده می شود. این فاصله باید کمتر از نیم ثانیه باشد (بین 100 الی 500 میلی ثانیه) که شما می توانید این اندازه را با تست کننده های پاور بررسی کنید. این کار شاید برایتان مشکل باشد چون هر کسی ابزار لازم برای تست پاور را در اختیار ندارد. بنابراین سعی کنید آن را به مراکز تعمیراتی ببرید تا مشخص شود مشکل از چیست.

5. خاموش شدن سیستم زمانی که تحت فشار باشد

زمانی که سیستم تحت فشار سنگین باشد، قطعات به بالاترین اندازه مصرف خود می رسند. پاور باید در این شرایط آماده باشد تا بتواند نیاز قطعات را برآورده کند. یک پاور نو و قدرتمند مسئله ای از این بابت ندارد اما پاوری که قدیمی شده و دیگر مثل قبل بهینه نیست، شاید نتواند از پس قطعات، خصوصا قطعات نوتر بر بیاید.

خازن های موجود درون یک پاور بسته به شرایط استفاده از سیستم، در طول زمان قدیمی و ضعیف می شوند. در نتیجه در انجام کارهای سبک، کمتر شاهد به وجود آمدن مشکل در آن ها هستیم اما وقتی فشار کار افزایش پیدا می کند و سیستم به اصطلاح در حالت فول لود می رود، می بینیم که خاموش می شود یا رفتار عجیبی از خود به نمایش می گذارد. البته این مشکل می تواند منشا دیگری هم داشته باشد. بنابراین قبل از انجام تست، به خرید پاور نو اقدام نکنید.

6. صفحه آبی مرگ یا پیغام خطای مشابه

صفحه آبی مرگ را اگر از کاربران ویندوز باشید قطعا می شناسید. چون مسائل متعددی وجود دارند که می توانند باعث نمایش صفحه آبی مرگ شوند. برخی از آن ها نرم افزاری و برخی دیگر هم سخت افزاری هستند که با گوگل کردن کد ارور یا نصب یک سری نرم افزار می توانید علت آن را کاملا متوجه شوید. اگر توانستید مشکل را ریشه یابی کنید چه بهتر، در غیر این صورت، بهتر است بار دیگر قطعات سیستم را تست کنید و ببینید آیا مشکل تکرار می شود یا خیر. البته وقتی شما یک سیستم نو تهیه می کنید یا قطعه ای را تعویض می کنید اما با صفحه آبی مرگ روبرو می شوید، خیلی مهم نیست اما اگر در طول یک ماه مرتبا با صفحه آبی مرگ روبرو هستید، قطعا یک جای کار می لنگد و باید به فکر راه حلی باشید.

7. خرابی فن پاور

یکی از جدی ترین و رایج ترین مسائلی که برای پاور به وجود می آید، خراب شدن فن آن است. بسیاری از پاورهای امروزی با فن خنک می شوند و هر فن هم عمر مفید دارد. در حالت عادی اگر یک فن بخواهد خراب شود، صداهای عجیبی از خود ایجاد می کند که از جمله این موارد می توان به ویز ویز کردن یا صدای کشیدن شدن فلز روی فلز اشاره کرد. اگر نویزی مثل این را از سمت پاور شنیدید، اطمینان حاصل کنید که فن پاور نزدیک به سوختن است و باید برای جایگزینی آن با یک فن دیگر هرچه سریع تر اقدام کنید. البته توصیه می شود فن پاور را خودتان تعویض نکنید چون نیاز به مهارت بالایی دارد.

8. صدای وزوز

اگر فن پاور به درستی کار می کند اما صدای وزوز از سمت آن می شنوید، کمی حساس شوید. می گوییم کمی چون هر لوازم الکترونیکی برقی شاید این صداها را از خود خارج کند به گونه ای که حتی اگر حساس هم نباشید می توانید آن را بشنوید. صدا آنقدر زیاد نیست که آزاردهنده باشد اما آنقدر هم کم نیست که نتوانید آن را بشنوید.

بعد از مدت زمان زیاد استفاده از پاور و فرایند گرم شدن و خنک شدن قطعات مختلف آن، شاید ارتباط سفت و سخت با برد را از دست بدهند. با این شرایط شاید پاور سال ها برایتان کار کند اما اگر صدا افزایش پیدا کرد به گونه ای که حتی از فاصله چند متری هم می شود آن را شنید، به نظر می رسد وقت آن رسیده که فکری به حالش بکنید چون ممکن است یک سری از قطعات آن با مشکل روبرو شده باشند. نباید پاور را روشن بگذارید و ببینید مشکل از کجاست، به سرعت سیستم را خاموش کرده و به مرامز تعمیراتی مراجعه کنید.

پاور قطعه مهمی است که نباید اشکالات مربوط به آن را دست کم گرفت. بارها پیش آمده که خرابی این قطعه باعث شده قطعات دیگر هم صدمه ببینند و با مشکل روبرو شوند. بنابراین سعی کنید با دیدن این 8 نشانه، خیلی سریع به بررسی شرایط درونی سیستم خود بپردازید و با تست قطعات مختلف آن، مطمئن شوید که کدام قطعه نیاز به تعویض دارد.

منبع: How-to-Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 چیزی که نشان می دهد پاور کامپیوترتان در حال خراب شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 چیزی که نشان می دهد پاور کامپیوترتان در حال خراب شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید