استفاده عجیب و باورنکردنی کَنه ها از الکتریسیته!

به گزارش وبلاگ همسفر، ایسنا نوشت: پژوهشگران دریافته اند که کنه ها از الکتریسیته ساکن برای پرش روی میزبان های دور استفاده می نمایند.

استفاده عجیب و باورنکردنی کَنه ها از الکتریسیته!

اگر تا به امروز فکر می کردید کنه ها ناخوشایند هستند، یک مطالعه تازه قطعاً اوضاع را بدتر می نماید. پژوهشگران دانشگاه بریستول کشف نموده اند که کنه ها می توانند به وسیله الکتریسیته ساکنی که میزبان آنها به طور طبیعی انباشته می نماید، به وسیله شکاف های هوایی چندین برابر بیشتر از طول بدن شان بجهند.

این کار به آنها اجازه می دهد تا به میزبان هایی که خارج از دسترس پاهای کوچک آنها هستند، برسند و تماس برقرار نمایند. این ویژگی بعلاوه بیماری ها را به دورتر از آنچه قبلا تصور می شد، می برد.

سم انگلند نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده علوم زیستی دانشگاه بریستول شرح داد: ما می دانستیم که بسیاری از حیوانات از جمله انسان ها می توانند بارهای الکترواستاتیکی قابل توجهی را جمع نمایند. ما این را زمانی می بینیم که پس از پرش روی ترامپولین دچار شوک می شویم یا مثلاً هنگام مالیدن بادکنک روی موهایمان می بینیم که دچار برق گرفتگی خفیف می شویم.

وی اضافه نمود: این بار الکترواستاتیکی برای حیوانات در طبیعت نیز زمانی اتفاق می افتد که به اجسام موجود در محیط خود مانند چمن، شن و ماسه یا حیوانات دیگر ساییده شوند. این بارها به طرز شگفت انگیزی زیاد هستند و می توانند معادل صدها یا هزاران ولت باشند، یعنی بیشتر از آنچه در پریز برق خانه خود دارید! نکته مهم این است که بارهای ساکن بر روی بارهای ساکن دیگر، بسته به مثبت یا منفی بودن آنها، جاذبه یا دافعه اعمال می نمایند.

وی اضافه نمود: ما می خواستیم بدانیم آیا بارهای ساکنی که در پستانداران، پرندگان و خزندگان به طور طبیعی انباشته می شوند، می تواند به مقدار ای زیاد باشد که کنه های انگلی با استفاده از آن به هوا بلند شوند و توانایی خود را در یافتن یک میزبان تازه برای بهبود تغذیه خود افزایش دهند؟

دانشمندان در آزمایش های خود شاهد بودند که کنه ها به راحتی به وسیله هوا در شکاف های هوایی چند میلی متری یا چند سانتی متری کشیده می شوند.

انگلند گفت: ابتدا ما از مقدار گیری های قبلی بار معمولی حمل شده به وسیله حیوانات برای پیش بینی ریاضی قدرت میدان الکتریکی ایجاد شده بین یک حیوان حامل بار و علف هایی که می خواهند روی آن ها بنشینند و منتظر بمانند تا میزبان ها از آنجا عبور نمایند، استفاده کردیم.

وی اضافه نمود: سپس ما کنه ها را با یک شکاف هوا در بین آنها زیر یک الکترود قرار دادیم و بار الکترود را افزایش دادیم تا کنه ها به سمت الکترود جذب شوند. با انجام این کار ما توانستیم حداقل قدرت میدان الکتریکی را که در آن کنه ها وجود دارد، مشخص کنیم. این حداقل میدان الکتریکی در مرتبه بزرگی پیش بینی شده به وسیله محاسبات ریاضی میدان الکتریکی بین یک حیوان حامل بار و علف بود، بنابراین این احتمال وجود دارد که کنه ها در طبیعت به وسیله الکتریسیته ساکن به سمت میزبان خود جذب شوند.

گروه پژوهشی اکنون امیدوار است که این کشف بتواند منجر به فناوری های تازهی مانند اسپری های ضد الکتریسیته ساکن گردد که بتواند نیش کنه را در انسان، حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه به حداقل برساند.

انگلند در خاتمه گفت: اکنون کشف نموده ایم که کنه ها می توانند به وسیله الکتریسیته ساکنی که سایر حیوانات به طور طبیعی ایجاد می نمایند، چندین برابر بزرگ تر از مقدار خود در شکاف های هوایی به هوا بلند و جابجا شوند. این امر باعث می گردد تا حیواناتی را که می خواهند به آنها بچسبند و از آنها تغذیه نمایند، پیدا نمایند. تا به حال ما نمی دانستیم که یک حیوان می تواند از الکتریسیته ساکن استفاده کند و این مرز تصور انسان را باز می نماید که چگونه بسیاری از نیروهای نامرئی مانند همین الکتریسیته ساکن می توانند به حیوانات و گیاهان یاری نمایند تا زندگی خود را ادامه دهند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "استفاده عجیب و باورنکردنی کَنه ها از الکتریسیته!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده عجیب و باورنکردنی کَنه ها از الکتریسیته!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید