آنالیز تغییر نرخ مکالمات موبایل و پیامک
به گزارش وبلاگ همسفر به نقل از وزارت ارتباطات، حسین فلاح جوشقانی در خصوص افزایش قیمت بسته های اینترنت دو اپراتور عمده بازار و برنامه های نظارتی رگولاتوری در این زمینه شرح داد و گفت: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل کردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند تا راه تعامل باز گردد.
مردم دو برابر پول اینترنت می دهند
وی گفت: هر دو اپراتور به صورت هماهنگ بسته های پرمخاطب خود را از کانال هایی که خرید مردم بیشتر از آن ها انجام می گردد خارج نموده اند و این یعنی بازار را به سمتی برده اند که مشترک مجبور گردد تا احتیاجش را بر اساس بسته های موجود با قیمت خیلی بالاتر تأمین کند. این کار مصداق گران فروشی است و اگر معادل سازی کنیم متوجه می شویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر این، بسته هایی که جذابیت داشته اند مثل بسته های یک، دو و سه ماهه که باعث مدیریت مصرف می شد حذف شده اند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتورها برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات را باید به تائید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برساند، گفت: اپراتورها حتی محدودیت در بسته ها را هم باید به تائید سازمان تنظیم برسانند ولی این اتفاق نیفتاده است.
وی اضافه کرد: اپراتورها ظاهر را درست نموده اند یعنی در حالی که گران فروشی رخ داده، بسته های بلندمدتی که مردم برای خرید آن ها تمایل بیشتری داشته اند را حذف نموده اند تا مردم بسته های گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقاً مصداق این است که چون 95 درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمده ایم پس همینه که هست! و این عملاً یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.
اپراتورها یک ماه پیش درخواست افزایش قیمت اینترنت را داشتند
وی با بیان اینکه اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را ارائه داده بودند، گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صراحت با افزایش قیمت ها مخالفت نموده بود و این نشان می دهد که اپراتورها می دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه نمایند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خود را نگرفته اند به صورت غیرقانونی اقدام نموده اند. از طرف دیگر ما گزارش هایی داریم که این کار حتی مورد تائید هیئت مدیره آن ها هم نبوده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به اخطار پروانه ای به اپراتورها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بسته ها به شرایط قبل در مهلت 10 روزه هستند، گفت: اپراتورها پس از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از میزان خسارت به مشترکان باید آن را به طور کامل جبران نمایند و بسته ها را به حالت قبل برگردانند و هر چه زودتر قیمت ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آن ها است.
جریمه نقدی 2 میلیارد تومانی در انتظار 2 اپراتور
وی ادامه داد: اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنها است و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات های دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجرا خواهد بود.
فلاح جوشقانی با اشاره به استدلال اپراتورها که تغییرات در بسته ها را برای حمایت از فراوری محتوا و ترافیک داخلی می دانند، گفت: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال نموده اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد نمایند.
رئیس رگولاتوری اظهار کرد: اینکه اپراتورها تصور می نمایند با گران کردن ترافیک بین الملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می فرایند اشتباه محض است؛ کما اینکه قبلاً در خصوص ارزش اضافه کرده آن را تجربه نموده ایم و نتیجه ای هم در برنداشت.
وی اضافه کرد: اگر اپراتورها به صورت شفاف در خصوص دلایل این تغییرات صحبت نمایند می توان با آن ها مذاکره کرد و پس از آنالیز به نتیجه و راه حل رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و به صورت هماهنگ این کار را بنمایند اصلاً قابل پذیرش نیست.
تعلیق پروانه اپراتورها در صورت استمرار تخلف
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه علاوه بر جریمه نقدی اپراتورها می توان از شیوه های دیگری نیز استفاده کرد، گفت: در طول مدت پروانه می توان تجدیدنظر کرد چرا که در پروانه اپراتورها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از دلایل تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است.
وی با بیان اینکه اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد می توان از شیوه های دیگری نیز آن ها را محدود کرد، توضیح داد: دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است ولی ما استفاده از این شیوه ها را در حال حاضر مصلحت نمی دانیم.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه این تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرف نماینده در میان است، گفت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف نماینده اطلاع داده ایم و هرگونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آن ها قرار می دهیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: تنها شرط ما برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بسته ها به حالت قبل است و پس از آن راه برای تبادل نظر باز می گردد و اگر بخواهند به رفتار تخلف آمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند، امکان پذیر نیست.
افزایش مصرف اینترنت برای اپراتورها سود نداشت
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا پیش از کرونا به طور میانگین 30 درصد بسته های مشترکان در مدت زمان مشخص شده به سرانجام نمی رسید و بر اساس میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتورها به وجود می آمد، توضیح داد: در ایام کرونا تمام بسته های مشترکان مصرف می شد و در این حالت سایر هزینه ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرد و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است.
وی اضافه کرد: رگولاتوری با این شرایط به دنبال یاری به اپراتورها بود ولی باید این را هم در نظر داشت که با توجه به شرایط کرونا و احتیاج مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها، اپراتورها نمی توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود نمایند تا مشترکان بسته ها را به قیمت بالاتر بخرند. چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد.
فلاح جوشقانی با تأکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه های اپراتورها را تائید می نماید و راه های زیادی برای یاری به اپراتورها برای کاهش هزینه ها وجود دارد، گفت: اپراتورها می توانند هزینه ها و درآمدهای خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمایند، ما هم در صدد یاری به آنها بر می آمدیم برای مثال یکی از راه حلهایی که ما به آن ها ارائه می دادیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود.
وی یکی از راه های کاهش هزینه اپراتورها را استفاده اشتراکی از سایت های BTS بیان کرد و اضافه کرد: اگر این اشتراک انجام گردد هزینه اپراتورها به مقدار زیادی کاهش پیدا می نماید. اینکه اپراتورها هرجایی کم بیاورند روی قیمت ها تغییر ایجاد نمایند راه حل درستی نیست، ضمن اینکه رگولاتوری هم شرایط امروز را با دو سال پیش یکی نمی داند و تنگناهای اپراتورها را درک می نماید.
آنالیز تغییر قیمت مکالمات موبایل و پیامک
فلاح جوشقانی با اشاره به جلسه سازمان تنظیم مقررات برای آنالیز قیمت پیامک و مکالمه گفت: برگزاری این جلسه با افزایش قیمت بسته های اپراتورها هم زمان شد و رگولاتوری میخواهد این موضوع را آنالیز و گزارش آن را به کمیسیون مربوطه ارائه دهد و اگر لازم باشد در قیمت این دو آیتم هم تغییر خواهیم داد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی هزینه ICT در سبد خانوار باید 5 درصد گردد که شاخص مالی برای مصرف نماینده است. اگر بخواهیم این شاخص را مشخص کنیم باید اگر در جایی افزایش تعرفه است، در جای دیگر هزینه را کاهش بدهیم تا سبد خانوار تغییر نکند.
منبع: خبرگزاری مهر