تشخیص یک علت شایع نابینایی چشم

به گزارش وبلاگ همسفر، هوش مصنوعی جدیدی که توسط DeepMind و Google توسعه داده شده، می تواند یک علت شایع نابینایی را تشخیص دهد.

تشخیص یک علت شایع نابینایی چشم

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ همسفر از نکست وب، شرکت هوش مصنوعی DeepMind و Google Health یک هوش مصنوعی ایجاد نموده اند که می تواند یکی از شایع ترین دلایل نابینایی در دنیا را پیش بینی کند.

این سیستم برای شناسایی تباهی لکه زرد وابسته به سن ساخته شده است؛ بیماری که بیش از 25 درصد افراد بالای 60 سال در اروپا و 11 میلیون نفر در آمریکا را رنج می دهد. تباهی لکه زرد یکی از شایع ترین علت کوری در افراد مسن است.

این بیماری دو نوع دارد: یک فرم خشک که اغلب فقط باعث کاهش خفیف بینایی می گردد و یک نوع مرطوب که می تواند منجر به کوری دائمی گردد.

در حال حاضر، چشم پزشکان با تجزیه وتحلیل اسکن های سه بعدی چشم، این بیماری را تشخیص می دهند. اما آنالیز این تصاویر بسیار زمان بر هستند. محققان شرکت DeepMind معتقدند هوش مصنوعی می تواند سریع تر علائم بیمارانی که احتیاج به درمان فوری دارند را تشخیص دهد. این می تواند درنهایت بینایی آنها را نجات دهد.

این گروه مدل خود را بر روی یک مجموعه از اسکن های شبکیه 2هزار و 775 بیمار مبتلا به تباهی لکه زرد مرطوب تست کردند.

آنها سپس برای تشخیص بیماری، از دو شبکه عصبی برای تجزیه وتحلیل اسکن سه بعدی چشم و ویژگی هایی که سرنخ هایی را در خصوص بیماری ارائه می داد، استفاده کردند. سیستم از این داده ها برای تخمین اینکه بیمار در طی شش ماه آینده به نوع مرطوب این بیماری دچار می گردد یا خیر، استفاده می نماید.

DeepMind ادعا می نماید که این سیستم در بعضی موارد حتی دقیق تر از کارشناسان انسانی، موارد را پیش بینی نموده است.

پیرس کین، چشم پزشکی که روی این پروژه کار نموده است، گفت: این سیستم می تواند به عنوان یک علامت هشداردهنده اولیه برای بیماری عمل کند؛ می توان گفت با این کار، مشکل این بیماری را حل ننموده ایم، اما فکر می کنم یک گام عظیم روبه جلو برداشته ایم.

مرحله بعدی اعتبار سنجی الگوریتم است بنابراین می توان از آن در آزمایشات بالینی استفاده کرد. با گذشت زمان، این حتی می تواند به پزشکان در توسعه درمان های این بیماری یاری کند.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تشخیص یک علت شایع نابینایی چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص یک علت شایع نابینایی چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید