جنگل دنیا نما یا بام استان گلستان؛ طبیعت حیرت انگیز شمال کشور، عکس

به گزارش وبلاگ همسفر، جنگل دنیا نما ، جنوبی ترین جنگل استان گلستان است که جزو مناطق حفاظت شده محسوب میشود و به دلیل ارتفاعی که دارد به بام استان گلستان معروف شده است. ارتفاع زیاد جنگل دنیا نما باعث شده منظره ای حیرت انگیز از بالای آن قابل مشاهده باشد.

جنگل دنیا نما یا بام استان گلستان؛ طبیعت حیرت انگیز شمال کشور، عکس

جنگل های جهان نما از نوع هیرکانی است که از قدیمی ترین جنگل های جهان به شمار میروند که از سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است و یکی از دست نخورده ترین جنگل های ایران محسوب میگردد.

جنگل جهان نما بعد از پارک ملی گلستان، وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان است.

راستا رسیدن به جنگل جهان نما جاده های کوهستانی و باریک و پر از پیچ و خم است. به خصوص بخش انتهایی آن شیب زیادی دارد و جاده خاکی است بنابراین توصیه میگردد با خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل ، سفر کنید.

احتمال گیر کردن ماشین های دیگر در جاده به خصوص در روزهای بارانی (گیر کردن در گل) بسیار زیاد است. به خصوص اگر صندوق عقب ماشین را با وسایل زیاد سنگین کرده باشید.

به دلیل ارتفاع زیاد منطقه امکان بارندگی شدید و ناگهانی در هر زمان از سال وجود دارد بنابراین حتی اگر در فصل گرم تصمیم به مسافرت به منطقه جهان نما گرفته اید، از سالم بودم چرخ ها و برف پاک کن مطمئن شوید.

جنگل جهان نما کجاست؟

جنگل جهان نما در شرقی ترین قسمت رشته کوه البرز به مساحت 30 هزار و 650 هکتار و ارتفاع 3 هزار و 86 متر واقع شده است.

جنگل جهان نما در استان گلستان 85 کیلومتری گرگان و 60 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کردکوی واقع شده است.

دهکده ییلاقی جهان نما در مرکز جنگل در ارتفاع 3086 متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. اهالی منطقه از اواسط بهار تا اوایل پاییز برای چراندن گوسفندان و برپا کردن کندوهای عسل در کلبه های چوبی خود در روستای جهان نما سکنی میگیرند.

آثار تاریخی دهکده جهان نما

تعدادی از آثار تاریخی از جمله جاده شاه عباسی ، امامزاده روشن آباد، امام زاده ابراهیم و چهار کوه ، شهر باستانی تمیشه دهکده ییلاقی درازنو، گورستان قدیمی کمرسک و جلینگ بلینگ ، پارک جنگلی امام رضا در اطراف دهکده جهان نما قابل مشاهده است.

چند کیلومتر بعد از روستای رادکان به سمت حاجی آباد روی یکی از تپه های کنار راه برج 35 متری رادکان که به میل رادکان هم مشهور است، دیده میگردد. به دلیل شباهتی که این برج به گنبد قابوس دارد تصور میگردد که ساخت آن از روی میل گنبد تقلید شده است.

این برج یکی از سه برج منطقه گلستان و مازندران است که شامل کتیبه های کوفی و پهلوی روی مدخل ورودی بوده که کتیبه پهلوی ورودی توسط روس ها از بین رفته است. ولی کتیبه کوفی که روی لبه آبریز گنبد مخروطی واقع شده است هنوز سالم و دست نخورده است.

جاذبه های طبیعی جنگل جهان نما

جنگل جهان نما بیشتر اوقات مه گرفته است. مه معمولا از بعد از ظهر ظاهر شده و تا شب ادامه پیدا میکند.

کوهستانی بودن منطقه و بارش های فراوانی که در استان گلستان داریم باعث بوجود آمدن چشم اندازی تماشایی از چشمه های آب طبیعی در منطقه جهان نما شده ، مهم ترین این چشمه ها عبارتند از نخود چشمه، سرخ چشمه ، پیرزن چشمه ، چشمه شربت ، سوته ، تول بنه ، والدیگاه ، مازوکش ، چهارسرا ، امام وردی و غیره.

وجود کوههای زیاد در منطقه جهان نما از جمله کوه های شاه پسند، دوکالی ، زبله ، کالت و چلستان ، لنده کوه و تلمبار باعث علاقه کوهنوردان به این منطقه شده است.

اگر در دهکده جهان نما اتراق کرده اید ، در ارتفاعی پایین تر از دهکده ، قهوه خانه مش اکبر و تخت میرزا قرار گرفته است که برای رسیدن به آن جا باید حدود 1 ساعت به سمت پایین حرکت کنید. این قهوه خانه پاتوق روستاییان و کوهنوردانی است که پیاده به سمت جهان نما حرکت میکنند.

آب و هوای سرد و مرطوب منطقه جهان نما باعث بوجود امدن گونه های گیاهی انبوه در جنگل شده است که آن جا را تبدیل به یکی از بهشت های زیست شناسان در ایران کرده .

حدود 607 گونه گیاه آوندی در این منطقه ثبت شده است.

احتمال دیدن حیواناتی ازجمله خرس قهوه ای ، گراز ، پلنگ ، روباه و گرگ ، شغال ، کل ، بز ، خارپشت ، خرگوش ، کبک دری ، عقاب طلایی ، هما و جغد در جنگل جهان نما وجود دارد. البته مسافران بیشتر مشاهده کل ، بز ، خرگوش و روباه را گزارش کرده اند.

جنگل جهان نما تنها منطقه ای در ایران است که زیستگاه قابل سکونت برای ببر می باشد.

با این که تا امروز گزارشی مبنی بر حمله حیوانات وجود نداشته است ولی توصیه میگردد تا قبل از رسیدن به دهکده جهان نما در صورت احتیاج به استراحت، برای حفظ سلامت خود، وارد جنگل نشوید.

انوع گونه های متنوع درخت در جنگل جهان نما عبارتند از: آزاد، راش ، ممرز ، سرخدار ، نمدار، نسترن، مریم گلی، درمنه .

مهمترین رودخانه هایی که هنگام عبور از دهکده جهان نما خواهید دید عبارتند از : رودخانه مغزی ، رود چهار باغ ، سفید روذ و رودخانه ترکت.

راستا رسیدن به جنگل جهان نما

راستا اصلی رسیدن به جنگل جهان نما از جاده ماشین روی رادکان میگذرد در این راستا میتوانید از برج تاریخی رادکان هم دیدن کنید. یکی از جاذبه های طبیعی جنگل جهان نما دیدن سحرگاه زیبای آن است بنابراین بهتر است لوازم مناسب برای کمپ زدن و سپری کردن شب در جنگل را به همراه داشته باشید.

اگر از سمت تهران قصد سفر به جنگل جهان نما را دارید، میتوانید از جاده هراز و فیروزکوه بهره ببرید. البته راستا جاده هزار کوتاه تر و زیباتر است. در راستا شما به ترتیب از شهرهای آمل ، بابل ، قائم شهر ، نکا ، بهشهر و کردکوی عبور میکنید.

آخرین توقف گاه شهری شما شهر کردکوی خواهد بود و تا نزدیکی دامغان دیگر پمپ بنزینی نخواهید دید . بنابراین توصیه میگردد در کردکوی باک بنزین خود را پر کنید حتما آب معدنی به اندازه کافی خریداری نمایید و یا هر گونه وسایل دیگری که برای رفتن به جنگل یا کوه احتیاج دارید را تهیه نمایید.

راستا حرکت از سمت کردکوی به جنگل جهان نما را میتوانید از مردم محلی بپرسید ، راستا حرکت شما به ترتیب از روستای درازنو ، رادکان و حاجی آباد میگذرد و درنهایت به دهکده ییلاقی جهان نما خواهید رسید. طول این راستا حدود 70 کیلومتر است . 30 کیلومتر آخر راستا جاده خاکی و شن ریزی شده است که عبور از آن کمی سخت خواهد بود.

اگر قصد خرید از مغازه ها را دارید باید از روستای دراز نو خریدتان را تکمیل کنید چون در دهکده ییلاقی جهان نما خبری از مغازه ، برق ، آنتن موبایل ، تلفن ، آب لوله کشی و سرویس بهداشتی نیست.

راستا دقیق حرکت شما از روی نقشه به این ترتیب خواهد بود :

اگر از ورودی غربی کردکوی وارد شهر شده باشید، اولین میدان، فلکه شهرداری است که باید از فلکه به سمت راست یا جنوب بروید.

راستای که به سمت روستای دراز نو معین شده است را انتخاب کنید. این راستا 35 کیلومتری از داخل پارک جنگلی کردکوی عبور میکند و به دلیل باریک بودن و کوهستانی بودن حدود 1 ساعت، حرکت شما طول خواهد کشید.

بعد از درازنو به سمت روستای رادکان میروید و از برج رادکان عبور میکنید.

پس از برج رادکان به یک سه راهی میرسید، راستا سمت چپ با تابلو جنگل جهان نما را نشان میدهد که بعد از نیم ساعت رانندگی در جاده خاکی و حرکت به سمت ارتفاعات به حاجی آباد میرسید.

راستا حاجی آباد به جهان نما دارای پیچ های تند و شیب زیاد است بنابراین رانندگی در این راستا سخت تر خواهد بود.

نکات ضروری که قبل از سفر به جنگل جهان نما باید بدانید

در منطقه جهان نما خبری از آنتن دهی موبایل یا مغازه برای خرید نیست بنابراین تماس های ضروری خود را قبل از رسیدن به مقصد بگیرید و تمام وسایل مورد احتیاج خودتان را تهیه کنید. آنتن موبایل بعد از روستای دراز نو کم کم قطع خواهد شد.

وسایل ضروری مورد احتیاج برای سفرتان عبارتند از : زیرانداز، چادر ضد آب ، کیسه خواب ، لباس گرم مناسب ، کفش کوهنوردی ، گاز سبک ، چراغ قوه ، بطری آب.

برای اسکان در دهکده جهان نما میتوانید کلبه هایی که خالی است را از روستاییان اجاره کنید که تنها امکاناتی که دارند بخاری هیزمی است. در صورتی که قصد چادر زدن دارید برای دور ماندن از خطر حمله حیوانات وحشی حتما نزدیک به خانه های روستایی چادر بزنید.

مراقب گیاه گزنه که در کنار رودخانه ها و چشمه ها میروید باشید ، گزنه میتواند باعث خارش و سوزش شدیدی گردد. گیاهی دیگری به نام پلم که پادزهر گزنه است همواره کنارش میروید که میتوانید با آن سوزش را رفع کنید. پلم بوته کوچکی است به اندازه گزنه که برگ هایی کشیده دارد.

اگر با گله های گاومیش و گوسفند برخورد کردید احتیاجی به ترسیدن ندارید، گاو میش ها برخلاف جثه بزرگشان حیوانات آرامی هستند و راه خودشان را میروند ، ولی در فصل بهار که بره های زیادی در گله های گوسفند متولد میشوند، سگهای گله نسبت به همواره خطرناک ترند پس برای جلوگیری از حمله سگها ، سعی کنید به گله های گوسفند نزدیک نشوید.

روستاییان معمولا دامهایشان را به روستاییان نمیفروشند ولی میتوانید از شیر ، کره و پنیر محلی ارگانیک آن ها خریداری نمایید.

منبع: گردشبان

به "جنگل دنیا نما یا بام استان گلستان؛ طبیعت حیرت انگیز شمال کشور، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل دنیا نما یا بام استان گلستان؛ طبیعت حیرت انگیز شمال کشور، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید