طرز تهیه کدو پلو مازندرانی یا کهی پلا به روش محلی

به گزارش وبلاگ همسفر، اگر به شهرهای شمالی کشور که سفر کنید می توانید برترین و متفاوت ترین غذاهای محلی را تجربه کنید. تنوع غذایی شهرهای شمالی ایران زبانزد خاص و عام است و هواداران دو آتیشه خود را دارد. یکی از این غذاهای مجذوب کننده کدو پلو مازندران است که با نام های کهی پلا و کئی پلا نیز شناخته می گردد. کدو پلو غذای محلی آمل است.

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی یا کهی پلا به روش محلی

مهم ترین ماده غذایی موجود در این غذا کدوتنبل است که با برنج مخلوط شده و سرو می گردد. علاوه بر طعم بی نظیر این غذا خوشبختانه می توانیم ادعا کنیم که با غذایی کاملاً سالم روبه رو هستیم. کدوتنبل علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به سرطان برای مقابله با پیری چشم و قند خون بسیار مفید است. تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود کارکرد ریه ها از دیگر خواص این ماده غذایی است که ارزش آن را دوچندان می نماید.

خبر خوب این است که برای تهیه کدو پلو مازندرانی به مواد اولیه چندانی احتیاج ندارید، اما باید حدود دو ساعت زمان برای آماده سازی و پخت این غذا صرف کنید.

مواد اولیه برای تهیه کدو پلو

  • پیاز دو عدد (میانه)
  • کدو تنبل 200 تا 300 گرم (خردشده به صورت مکعبی)
  • سیر چهار تا شش حبه (ساطوری شده)
  • نمک و فلفل به اندازه لازم
  • زردچوبه به اندازه لازم
  • دارچین به اندازه لازم
  • سینه مرغ دو عدد

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی

مرحله اول

پیاز را نگینی نموده و در تابه ای با نمک و زردچوبه و فلفل تفت دهید. وقتی رنگ پیاز کمی برگشت و ادویه ها هم سرخ شدند، مرغ را در تابه بریزید و تفت دهید. بعد از اینکه مرغ به حد کافی سرخ شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا مرغ کاملاً بپزد. آب مرغ باید کاملاً غلیظ گردد.

مرحله دوم

پیاز دیگری را خرد نموده و تفت دهید، سپس سیر را به آن اضافه نموده و به تفت دادن ادامه دهید. بعد از اینکه عطر سیر بلند شد کدوهای خردشده را به ترکیب اضافه نموده و پس از کمی تفت دادن به آن زردچوبه و دارچین اضافه کنید.

مرحله سوم

حالا مرغ های سرخ شده را به سسی که با کدو تهیه نموده اید اضافه نموده و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید تا مرغ شما در این سس متفاوت به آرامی بپزد.

مرحله چهارم

حالا برنجی که از قبل آبکش کردید را به صورت لایه لایه با مواد تهیه شده مخلوط کنید. یک لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن را با مرغی که در سس کدو پخته پر کنید. سپس سراغ لایه های بعدی بروید و وقتی همه مواد را در قابلمه ریختید، در آن بگذارید برنج با مواد تهیه شده روی حرارت بسیار کم دم بکشد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه کدو پلو مازندرانی یا کهی پلا به روش محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کدو پلو مازندرانی یا کهی پلا به روش محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید