هشدار یونسکو نسبت به افت تحصیلی شدید بیش از 100 میلیون دانش آموز

به گزارش وبلاگ همسفر، سازمان یونسکو هشدار داد به دنبال شیوع ویروس کرونا، بیش از 100 میلیون کودک در سراسر دنیا در نتیجه تعطیلی مدارس و دوری از کلاس های درس با افت شدید مهارت خواندن روبرو شده اند.

هشدار یونسکو نسبت به افت تحصیلی شدید بیش از 100 میلیون دانش آموز

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بیان کرد، با وجود کمبودها در توسعه آموزش در دنیا پیش از شیوع بیماری همه گیر ، پیش بینی می شد، بر اساس فرایند کاهشی معضلات آموزشی، شمار بچه ها دچار افت تحصیلی از تحصیل از 483 میلیون نفر به 460 میلیون نفر در سال 2020 برسد اما بر خلاف انتظارات تعداد آن ها به 584 میلیون نفر رسید.

این میزان که بیانگر افزایش 20 درصدی است همه پیشرفت های به دست آمده در 20 سال اخیر را به نابودی کشاند.

سازمان ملل متحد در گزارشی از پیامدهای شیوع همه گیری در حوزه آموزش به عنوان فاجعه نسل نام برد که تاثیر منفی آن برای دهه ها توسعه دنیای را به تاخیر انداخت.

آمارها نشان می دهد که از شروع همه گیری، مدارس به طور متوسط 25 هفته تعطیلی و در بعضی کشورها تعطیلی سراسری یکساله داشته اند.

نگرانی ها از شرایط تحصیلی دانش آموزان، یونسکو را بر آن داشت تا 29 مارس (نهم فروردین ماه) نشستی با وزرای آموزش و پرورش کشورهای دنیا به بحث و گفتگو پیرامون بازگشایی مدارس، حمایت از معلمان، یاری به کاهش ترک تحصیل و لازمه تقویت تحولات دیجیتالی تدارک ببیند.

بر اساس اعلام یونسکو، آمریکای لاتین و کارائیب و آسیای مرکزی و جنوبی از جمله مناطقی هستند که شاهد بیشترین افت تحصیلی بوده اند.

در آمریکای لاتین تنها 42 درصد دانش آموزان در مقطع دبیرستان در خاتمه سال 2020، از مهارت خواندن بدون مشکل برخوردار بوده حال آنکه این میزان در سال 2019، 55 درصد بوده است.

میانگین دنیای این شاخص نیز از 41 درصد به 34 درصد کاهش داشته است.

این آژانس وابسته به سازمان ملل بیان کرد چنانچه کوشش ها تسریع نگردد، سرعت پیشرفت به سطوح پیش از همه گیری تا سال 2035 حاصل نخواهد شد.

نیکاراگوئه و گویان فرانسه دو کشور منطقه با کمترین میزان تعطیلی کلاس ها و برزیل، پاراگوئه، بولیوی، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، کاستاریکا و پاناما با بیشترین ساعات تعطیلی شاهد آسیب 75 تا 89 درصدی بوده اند.

یونسکو همچنین هشدار داد که هرچند بخش آموزش و پرورش باید یکی از اولویت های اصلی دولت ها در بازیابی پس از دوران شیوع کرونا باشد اما 65 درصد کشورهای کم درآمد و 35 درصد کشورهای با درآمد بالا بودجه بخش آموزش را کاهش داده اند. از طرفی تنها 2 درصد از بسته های محرک اقتصادی به آموزش اختصاص داده شده است.

اودری آزولای رئیس سازمان یونسکو پیشتر بیان کرد هیچ پدیده ای در تاریخ به اندازه کرونا به سیستم و فرایند آموزشی دنیا آسیب نزده است. وی بر ضرورت باز بودن مدارس یا بازگشایی سریع آنها با رعایت کامل پروتوکل های بهداشتی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که یونسکو در کوشش است با تمام راه ها از جمله آموزش از راه دور، آموزش مدارس ادامه یابد، هرچند که این روش نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد.

رابرت جنکینز، رئیس آموزش دنیای یونیسف نیز بیان کرد، مزایای باز نگه داشتن مدارس بسیار بیشتر از هزینه های تعطیلی آن هاست و از تعطیلی مدارس در سراسر دنیا باید به هر قیمتی جلوگیری گردد.

وی اضافه کرد: واقعیت ها نشان می دهد که مدارس عامل اصلی این همه گیری نیستند. با این حال ما شاهد یک فرایند نگران کننده هستیم که دولت ها بار دیگر مدارس را به جای راه چاره آخر به عنوان اولین گزینه تعطیل می کنندو بچه ها همچنان تأثیرات مخربی بر یادگیری، سلامت روان و جسم و امنیت خود متحمل می شوند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "هشدار یونسکو نسبت به افت تحصیلی شدید بیش از 100 میلیون دانش آموز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار یونسکو نسبت به افت تحصیلی شدید بیش از 100 میلیون دانش آموز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید