کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان

به گزارش وبلاگ همسفر، نام کک و مک که می آید، چهره یک پسربچه یا دختربچه با موهای قرمز و صورتی پر از لکه های قرمز در فکر خیلی ها نقش می بندد، کسانی که صورت شان کک و مک دارد باید بیشتر مراقب خودشان باشند چون تابش نور خورشید ممکن است این لکه ها را روی صورت شان زیاد کند بنابراین ممکن است اگر یک روز در زیر نورخورشید قرار بگیرند، به

کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان

کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان

نویسنده:دکتر شکیلا نیکنام

نام کک و مک که می آید، چهره یک پسربچه یا دختربچه با موهای قرمز و صورتی پر از لکه های قرمز در فکر خیلی ها نقش می بندد، کسانی که صورت شان کک و مک دارد باید بیشتر مراقب خودشان باشند چون تابش نور خورشید ممکن است این لکه ها را روی صورت شان زیاد کند بنابراین ممکن است اگر یک روز در زیر نورخورشید قرار بگیرند، به جای اینکه برنزه شوند، سر و کله کک و مک های بیشتری روی سر و صورت شان پیدا گردد. جالب است بدانید که محققان معتقدند در بعضی از گیاهان مانند تمشک، گریپ فروت، چای سبز، اکالیپتوس و گردو ترکیبات پلی فنول طبیعی وجود دارد که موجب از بین رفتن کک و مک های پوستی ناشی از نور آفتاب می گردد.

نبرد گیاهان و کک و مک

دکتر عنایت الله سلیمی، داروساز می گوید: این گیاهان حاوی ترکیبات هیدروکینون هستند. این ترکیبات می توانند از تشکیل ملانین جلوگیری نمایند و به طور معمول سه تا چهار هفته پس از مصرف آثار مطلوب خود را نشان می دهند. وی می افزاید: این نوع ترکیبات شامل مواد روشن نماینده پوستی آریوتین هستند که اغلب در برگ گیاهانی مانند گلابی یافت می گردد. گاهی این ترکیبات شامل ویتامین C و مشتقات ویتامین C هستند که به مهار فراوری ملاتونین و روشن شدن پوست منجر می شوند. این داروساز با اشاره به اینکه این ترکیبات روی لکه های پوستی ناشی از اشعه UVB (اشعه ماورای بنفش نوع B) بیشتر اثر دارند، می گوید: در کنار این ترکیبات ممکن است از ترکیبات گیاهی (ضدلک یا روشن نماینده) چه به صورت ترکیبی و چه به صورت مجزا استفاده گردد.

این لکه های پوستی

اگر کک و مک می زنید حتما می دانید که این لکه ها بسیار کوچک و در حدود یک تا سه میلی متر هستند. شکل شان هم بیشتر گرد یا بیضی است. رنگ کک و مک ها اغلب قهوه ای روشن یا تیره است. کک و مک ها در مناطقی از پوست شما دیده می شوند که بیشتر در برابر نور خورشید قرار می گیرند بنابراین باید منتظر رویت آنها در صورت، پشت دست ها، ساعد، گردن و سینه باشید. کک و مک ها بیشتر در سنین نوجوانی و کودکی سر و کله شان روی پوست دیده می گردد، به خصوص اگر پوست سفید و موهای قرمزی داشته باشید. فصل بهار و به ویژه تابستان فصل کک و مک است در این دو فصل، کک و مک ها روی پوست پیدا می شوند و یا اگر کک و مک دارید، پررنگ تر می شوند ولی در ماه های فصل زمستان یا از بین می فرایند و یا رنگ آنها روشن تر می گردد. علتش هم این است که سلول های رنگدانه ساز پوست وقتی در مقابل نور خورشید قرار گیرند، رنگدانه بیشتری می سازند و این لکه ها را پررنگ تر می نمایند و یا اگر کک و مک نداشته باشید، پوست تان پس از مدتی در برابر نور خورشید قرار گرفتن، لکه های قهوه ای کوچکی پیدا خواهد نمود.

ارثی که به شما می رسد

می گویند اگر یکی از دوقلوهای هم سان، پوستش دارای کک و مک باشد، دیگری هم این لکه ها را روی پوستش خواهد داشت. در حقیقت دوقلوهای هم سان از لحاظ تعداد این لکه ها شباهت کاملی با یکدیگر دارند. بنابراین کک و مک زدن جنبه ارثی هم دارد ولی شرایط محیطی یعنی تابش نورخورشید هم در بروز آن بی تاثیر نیست. پرتوهای نور خورشید فراوری ملانین را در پوست تحریک نموده و به این روش پوست خود را با آب و هوای گرم تطبیق می دهد.

بنابراین اگر شما به صورت ژنتیکی، استعداد کک و مک زدن را داشته باشید و مراقب خودتان هم نباشید و در اثر قرار گرفتن در برابر نور خورشید بدون پوشش های مناسب باید منتظر بروز کک و مک ها روی پوست تان باشید به همین سادگی.

پیشگیری از کک و مک

اگر شما هم کک و مک می زنید، به شما راه هایی را یاد خواهیم داد که از زیاد شدن این لکه ها در اثر تابش خورشید روی پوست تان جلوگیری کنید.

چتر و کلاه: در مقابل نورخورشید از پوشش های مناسب مانند کلاه لبه دار، لباس های آستین بلند و چتر بهره ببرید.

کرم ضدآفتاب: پیش از خارج شدن از منزل، حتما روی پوست صورت، بدن و دست هایتان را با کرم ضدآفتاب با spf دست کم 30 بپوشانید. به طور کلی کمتر قرار گرفتن در نور خورشید، از تشدید آنها پیشگیری می نماید.

کرم رنگ بر، پیلینگ و لیزر: کک و مک ها اغلب نیازی به درمان ندارند ولی اگر خیلی اصرار دارید که از شرشان خلاص شوید می توانید با هدایت متخصص پوست از کرم رنگ بر، پیلینگ و لیزر بهره ببرید.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید