خواص میوه ازگیل را بشناسید

به گزارش وبلاگ همسفر، ازگیل، میوه درختی است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان می رسد.گل های درخت ازگیل، سفید و میوه آن شبیه زالزالک است، با این تفاوت که میوه ازگیل درشت تر و قهوه ای رنگ و طعمش شیرین و کمی گس است. هسته آن را می کارند و درخت ازگیل را به درخت گلابی نیز پیوند می زنند. در ادامه با خواص این میوه آشنا می شوید.

خواص میوه ازگیل را بشناسید ازگیل یکی از میوه های عجیب در سراسر دنیاست که در کشور ما به وفور یافت می گردد. این میوه سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین ب، کلسیم، پتاسیم، اسیدفولیک و ... است. بنابراین در صورت اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود می توانید از خواص بی شمار ازگیل برای سلامتی بهره مند شوید. ازگیل مانند بسیاری از میوه های دیگر در کنار ارزش غذایی بالا کالری پایینی دارد و مصرف آن به کاهش وزن یاری می نماید.

کالری ازگیلهر 100 گرم ازگیل 90 کالری دارد.

خواص ازگیل برای سلامتیازگیل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است؛ بنابراین خواص فراوانی برای سلامتی دارد و در بعضی موارد از این میوه برای اهداف دارویی استفاده می گردد. از خواص ازگیل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. کاهش فشار خونازگیل سر شار از پتاسیم است، این ماده معدنی نقش مهمی در کنترل فشار خون دارد. پتاسیم در سیستم قلبی و عروقی به عنوان منبسط نماینده رگ های خونی عمل نموده و فشار خون را پایین می آورد.

2. پیشگیری از دیابتازگیل علاوه بر اینکه قند پایینی دارد، سرشار از فیبر است. فیبر موجود در این میوه به کنترل قند یاری می نماید. بعلاوه تجربه افراد مختلف نشان می دهد که نوشیدن منظم چای ازگیل باعث کاهش قند خون شده و مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است.

3. کاهش خطر ابتلا به سرطانازگیل سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به علت خنثی کردن رادیکال آزاد در بدن که به عنوان یکی از عوامل سرطان زا شناخته می شوند، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

4. خلط آورچای ازگیل خلط آور است. نوشیدن چای ازگیل یا غرغره کردن آن باعث خروج خلط شده و به درمان سرماخوردگی و عفونت های تنفسی یاری می نماید.

5. تقویت سیستم ایمنیازگیل به علت دارا بودن ویتامین ث نقش مهمی درتقویت سیستم ایمنی دارد. این ویتامین باعث افزایش فراوری گلبول های سفید خون شده که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

6. پیشگیری از پوکی استخوانپوکی استخوان یکی از مسائل عمده ای است که بسیاری از افراد با بالا رفتن سن ممکن است آن را تجربه نمایند. مواد معدنی و ویتامین های موجود در ازگیل نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارند.

7. درمان یبوستفیبر موجود در ازگیل باعث حجیم شدن مدفوع شده و با تنطیم حرکات روده به درمان یبوست یاری می نماید.

8. درمان قاعدگی نامنظماز دیگر مواد معدنی موجود در ازگیل می توان به منگنز اشاره نمود. کاهش منگنز معمولا با کم خونی و تاخیر در قاعدگی همراه است. در صورتی که بی نظمی قاعدگی ناشی از کمبود منگنز باشد، می توانید این میوه را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

سوزاندن 100 کالری ازگیلبرای سوزاندن 100 کالری ازگیل می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

پیاده روی ← 26 دقیقه

دویدن ← 9 دقیقه

شنا ← 15 دقیقه

والیبال ← 26 دقیقه

کوهنوردی ← 15

دقیقه فوتبال ← 13 دقیقه

پیلاتس ← 24 دقیقه

سخن آخرآب فراوان ترین ماده در ازگیل است به طوریکه 74% آن از آب تشکیل شده است و مصرف آن می تواند مانع کم آبی بدن گردد. این میوه چربی بسیار کمی دارد و مصرف آن به کاهش کلسترول خون یاری می نماید. ازگیل مانند بسیاری از میوه های دیگر کالری پایینی دارد به طوری که هر 100 گرم ازگیل تنها 90 کالری دارد، بخش عمده این کالری به وسیله کربوهیدرات ها تامین می گردد.

بعلاوه مصرف این میوه به علت ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن خواص فراوانی برای سلامتی دارد. نباید فراموش کنید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی با عوارض جانبی همراه است. مصرف بیش از حد ازگیل باعث تهوع، اسهال و معده درد می گردد. بعلاوه افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند به علت کلسیم موجود در این میوه بهتر است آن را با احتیاط بیشتری مصرف نمایند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "خواص میوه ازگیل را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص میوه ازگیل را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید