دانستنی های دوران شیردهی

به گزارش وبلاگ همسفر، شاید سخت ترین شیوه تغذیه، شیردادن به شیرخوار است؛ موجودی که توانایی بیان خواسته های خود را به صورت کلامی ندارد اما نشانه هایی وجود دارد که به مادران در امر شیردهی موثر یاری می نماید و این همان مهارت شیردهی است. گفتگوی ما را با دکتر بهرام دلاور، متخصص بچه ها در این باره می خوانید.

دانستنی های دوران شیردهی

دانستنی های دوران شیردهی

مصاحبه با دکتر بهرام دلاور

شاید سخت ترین شیوه تغذیه، شیردادن به شیرخوار است؛ موجودی که توانایی بیان خواسته های خود را به صورت کلامی ندارد اما نشانه هایی وجود دارد که به مادران در امر شیردهی موثر یاری می نماید و این همان مهارت شیردهی است. مصاحبهی ما را با دکتر بهرام دلاور، متخصص بچه ها در این باره می خوانید.

آقای دکتر، هر بار شیر دادن باید چه قدر طول بکشد؟

بچه ها با هم متفاوت اند. میانگین زمان شیردهی بین یک ربع تا 40 دقیقه است. اما اجازه دهید کودک خودش تصمیم بگیرد که چه قدر تمایل دارد شیر بخورد. در طول شیر دادن کیفیت شیر تغییر می نماید. ابتدای شیر، تشنگی را رفع می نماید. قسمت بعدی آن به کودک انرژی می دهد و گرسنگی اش را رفع می سازد. خوب است که وقتی کودک از یک سینه تغذیه کرد، سینه دیگر را در دهانش بگذارید. اگرچه کاملا عادی است که در هر بار شیردهی، کودک از یک سینه تغذیه کند. فقط مواظب باشید که در هر بار شیردهی به طور متناوب از هر سینه شیر بدهید.

آیا باید برای شیردهی، کودک را از خواب بیدار کرد؟

برای چند هفته اول به مادرها توصیه می کنیم که فرزندان خود را برای شیردهی حداقل هر دو سه ساعت یک بار از خواب بیدار نمایند. تعداد دفعات شیردهی و مدت آن کاملا تابع تقاضای نوزاد است. در نوزاد نارس این فاصله کوتاه تر می گردد و باید آنها را زودتر بیدار کرد.

اگر کودک زودتر از زمان مقرر برای شیردهی بیدار شد، چه کار باید کرد؟

اگر کودک شما به شیر خوردن تمایل نشان دهد و برای مثال شروع کند به گریه کردن و مکیدن انگشتان خود، شما به هیچ وجه نباید او را منتظر نگه دارید تا زمان شیر دادن فرا برسد. اگر کودک به شیر خوردن تمایل داشت، لازم نیست صبر کنید، می توانید همان موقع به او شیر دهید، حتی اگر زمان کوتاهی از تغذیه شدن قبلی گذشته باشد. به هیچ وجه نگران نباشید که شیر موجود در سینه ها تخلیه می گردد. شیر به طور مکرر در سینه ها فراوری شده و همواره به مقدار کافی برای سیر شدن کودک شیر در آنها وجود دارد. یعنی شیر مادر از فراوری به مصرف است و با شروع مکیدن نوزاد فراوری و ترشح آن شروع می گردد.

آیا کودک باید مدت زمان معینی از هر سینه شیر بخورد؟

اگر کودک در حال شیر خوردن است، نباید سینه را از دهان او جدا کنید. اجازه دهید تا او خودش سینه را رها کند. او یا سر خود را به سمت عقب می کشد و یا برای مدت زمان نسبت طولانی مکیدن را متوقف می نماید. هیچ مدت زمان مشخصی برای تغذیه کودک از هر سینه وجود ندارد. اگر خواست از سینه دیگر هم استفاده کند، به او اجازه دهید و اگر هم نخواست، باز هم هیچ اشکالی ندارد. باید به کودک اجازه دهید که خودش شیر خوردن را متوقف کند. در مراحل آخر شیر چرب تر و خامه ای تر می گردد. اگر شما کودک را از مکیدن بازدارید، او نمی تواند از شیر پر چرب و خامه ای استفاده کند.

چه موقع می توانیم کودک را برای شیر دادن بیدار نکنیم؟

زمانی که امر شیردهی برای شما جا افتاد، باید کودک را یکی دو مرتبه نزد متخصص اطفال ببرید تا مطمئن شوید که به مقدار کافی رشد کرد. از این زمان به بعد می توانید هر زمان که خودش درخواست کرد، او را تغذیه کنید. زمانی که رشد کودک کافی باشد، پوشک خود را به طور مکرر خیس و کثیف کند، آنگاه دیگر مجبور نیستید که او را برای تغذیه شدن از خواب بیدار کنید.

چگونه می توان تشخیص داد که کودک درخواست شیر می نماید؟

کودک با قار و قور کردن، مکیدن انگشت های دست، حرکت دادن لب ها، باز کردن دهان، فراوری صداهای خفیف و یا گریه کردن، شما را صدا می زند. خیلی بهتر است که در همان مراحل اولیه و با مشاهده علایم ابتدایی، شیر دادن را شروع کنید و منتظر شروع گریه او نباشید. زمانی که شروع به گریه کند، شیر دادن سخت تر می گردد، چرا که ابتدا باید او را آرام کنید و سپس شروع کنید به تغذیه کردن او.

چرا برخی از بچه ها علاقه زیادی به شیر خوردن در شب دارند؟

این مساله کاملا طبیعی وفطری است. متاسفانه بسیاری از خانواده ها درباره این نوع رفتار نظر مساعدی ندارند و تصور می نمایند که این امر به علت مغذی نبودن شیر مادر اتفاق می افتد. باید به یاد داشته باشید که تنها از روی واکنش های کودک نمی توانید تشخیص دهید که او چه اندازه از شیر مادرش را مصرف می نماید. شیردهی در شب روی ترشح شیر در درازمدت اثر بسیار خوبی دارد هرچه نوزادان شب ها بیشتر شیر بخورند، مادر مدت زمان بیشتری در آینده می تواند شیر بدهد.

از کجا بفهمیم که شیر مادر برای نوزاد کافی است؟

در روزهای اول تولد بیشترین چیزی که نشانه کافی بودن شیر مادر است تعداد دفعات ادرارکردن نوزاد است که اگر بیش از 4-5 بار در شبانه روز باشد، نگرانی در باره کمبود شیر خود نداشته باشید .پس از این دوره وزن گیری مناسب یعنی روزانه حدود 20 تا 30 گرم، علامت کافی بودن شیر مادر برای نوزاد است. نباید فراموش کنید که بزرگی و کوچکی پستان ها به هیچ وجه نشانه اندازه شیر آنها نیستند. از سوی دیگر اگر در دوشیدن شیر مادر ترشح آن کم است، این هم به تنهایی نمی تواند علامت کمبود شیر مادر باشد زیرا ممکن است در مکیدن نوزاد شیر ترشح گردد. موازی بودن رشد کودک در کارت رشد، نشانه رشد کافی شیرخوار است.

آیا باید برنامه زمان بندی شده را به کودک تحمیل کنیم؟

تحقیقات نشان می دهد که دخالت در فرایند تغذیه طبیعی کودک (به ویژه منتظر گذاشتن او برای تغذیه) مسائل زیادی از قبیل ذخیره شدن شیر رقیق در سینه ها و ناتوانی در افزایش وزن نوزاد را به همراه دارد. هر چه مدت زمان بین شیردهی بیشتر باشد، شیر کمتری در سینه ها درست می گردد. شیردهی مکرر، هم منبع شیر شما را افزایش می دهد و هم سلامت کودک را تضمین می نماید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دانستنی های دوران شیردهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های دوران شیردهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید