وانت آبی تازه زامیاد چه مشخصاتی دارد؟
به گزارش وبلاگ همسفر، شرکت زامیاد به عنوان یکی از زیرمجموعه های پیروز سایپا به زودی جدیدترین محصول خود را عرضه می نماید.
به گزارش گجت نیوز، زاگرس مونتاژی از روی خودروی فودا F22 است و پیکاپی مجذوب نماینده با امکانات و مشخصات فنی معقول محسوب می گردد. زامیاد که سازنده نیسان جونیور یا همان نیسان آبی معروف خیابان های کشورمان است، می تواند جایگزینی به پیروزیت آن به بازار عرضه کند؟
آنالیز پیکاپ زامیاد زاگرس
عمده فعالیت زامیاد فراوری خودرو های پیکاپ و نیمه سنگین است. در واقع بازار به نفع این خودروساز است، چرا که انحصاری است و رقیبی ندارد. به هر حال طی ماه های اخیر و ابتدا در نمایشگاه حمل و نقل تهران از پیکاپ وانت تازه خود با نام زاگرس رونمایی کرد و سپس محصول تازه وارد خود را در نمایشگاه خودروی اصفهان در معرض دید عموم گذاشت.
همان طور که گفتیم زامیاد زاگرس خودرویی مونتاژی از روی پیکاپ فودای اف 22 است. این خودرو حدود 7 سال پیش وارد بازار چین شد و شرکت فودای از شرکای قدیمی سایپا و زامیاد به شمار میرود. از این پیکاپ یک نسخه شاسی بلند هم فودای فراوری می نماید که نام آن را لندفورت گذاشته است.
زامیاد مدتی پیش بیان کرد قرار است خودروی شاسی بلندی با نام تیوان عرضه کند، ولی خبری از آن نیست. این خودروی کراس اوور همان نسخه فودای F22 خواهد بود. مکث موتور به عنوان یکی از خودروسازان خصوصی مدتی است پیکاپ تازه مکث کلوت خود را روانه بازار نموده که به نوعی برادر دوقلوی زاگرس به شمار میرود.
سال 2020 بود که شرکت چینی دایون تصمیم گرفت خودرویی از روی فودای اف 22 بسازد و پیروز شد نام این محصول را دایون V5 بگذارد. مکث موتور هم توانست امتیاز مونتاژ این پیکاپ را از دایون بگیرد و آن را با نام مکث کلوت راهی بازار کشورمان کند. حال روشن شد که پیکاپ زاگرس و کلوت یکی هستند و تنها در بعضی مولفه ها با یکدیگر تفاوت دارند.
علاوه بر این خودروسازی ایلیا پس از عرضه دایون V5 به وسیله مکث موتور تصمیم گرفت نسخه شاسی بلند آن را با نام دایون Y5 راهی بازار کند. بهتر است روی زاگرس زامیاد تمرکز کنید، چرا که ماجرای فراوری این محصولات گیج نماینده است. در ادامه به آنالیز مشخصات فنی و امکانات رفاهی زاگرس خواهیم پرداخت.
طراحی ظاهری زامیاد زاگرس
در بازار های جهانی نمی توان روی طراحی زاگرس زامیاد حساب زیادی باز کرد؛ چرا که امروزه پیکاپ های آخرین مدل و مجهز با طراحی های ظاهری مجذوب نماینده و به روز فراوری و عرضه می شوند. فودای F22 یا همان زاگرس سال ها پیش (2015) فراوری و راهی بازار شده و به تازگی قرار است به بازار ایران ورود پیدا کند.
به هر حال ظاهر این خودرو نزد جهانیان چندان مدرن به حساب نمی آید؛ ولی از آنجایی که مشتریان ایرانی همیشه به تماشا نیسان آبی یا زامیاد معمولی عادت نموده اند، پیکاپ زاگرس تازگی و طراوت به همراه خواهد داشت. پیکاپ کاپرا شاید بتواند رقیب زاگرس محسوب گردد، ولی وقتی دقیق تر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که گلگیر های زاگرس و دماغه بلند آن عضلانی تر از کاپرا از آب درآمده است.
در نمای جلوی این خودروی تازه وارد می توان جلوپنجره ای را دید که به رنگ مشکی در آمده و در مرکز آن یک خط کرومی تعبیه شده است. در نمای عقب هم چراغ ها تقریبا تا روی گلگیر ها کشیده شده و دیگر شبیه ظاهر تکراری و همیشگی پیکاپ های دیگر نیست. به لحاظ ظاهری کلوت و زاگرس فرقی ندارند و تفاوت ها بیشتر در جزئیاتی است که امکان دارد از چشم دور بماند.
طراحی کابین داخلی زاگرس زامیاد
همانند نمای بیرونی می توان نشانه هایی از کهولت سن را در داخل کابین مشاهده کرد. متریال و امکاناتی که درون کابین تعبیه شده دیگر مدرن به حساب نمی آیند و رنگ و بوی کهنگی از سر و کول آن می بارد. متریال کابین از جنس پلاستیک خشک و سیاه است که متاسفانه کیفیت آن چندان تعریفی نیست.
همه چیز داخل کابین به مشتریان نشان می دهد که با یک پیکاپ مقرون به صرفه قیمت و مالی روبه رو هستند. تنها المان هایی که باعث شده تا تفاوتی در این خودرو ایجاد گردد و همه چیز از پوسته یکنواختش دربیاید، چرم مصنوعی قهوه ای رنگ روی در ها و صندلی ها، تریم نقره ای روی داشبورد و کنسول میانی و تریم مشکی براق است.
از دیگر ویژگی ها و آپشن های داخل خودرو می توان به غربیلک فرمان سه پره و نمایشگر نسبتا کوچکی اشاره نمود که بالای آن دریچه های تهویه قرار گرفته اند. خوشبختانه ابعاد خودرو خوب از آب درآمده؛ به نحوی که سرنشینان برای باز کردن پا های خود با مشکل روبرو نخواهند شد.
مشخصات فنی زاگرس زامیاد
بنابر آنچه شرکت خودروسازی زامیاد اعلام نموده، زاگرس مجهز به دو پیشرانه بنزینی و دیزلی است. زیر کاپوت یکی از این نسخه ها یک پیشرانه 2.4 لیتری بنزینی تنفس طبیعی تعبیه خواهد شد که از شرکت میتسوبیشی است و پیش تر روی پیکاپ های دیگر بازار نظیر آمیکو آسنا و کاپرا قرار گرفته است.
موتور بنزینی 2400 سی سی می تواند قدرت 131 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن متر را فراوری کند. نیروی محرکه این خودرو به وسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور های جلو و عقب منتقل می گردد. از طرف دیگر پیشرانه دیزلی 2.0 لیتری می تواند حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر را فراوری کند. نیروی محرکه در این پیشرانه به وسیله یک گیربکس 6 سرعته دستی به محور ها انتقال می یابد.
از جمله امکانات رفاهی که زاگرس دارد می توان به دو ایربگ، کلید های کنترلی روی غربیلک فرمان، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی 9 اینچی، سیستم صوتی با بلوتوث، AUX، هشت بلندگو و USB، دوربین دید عقب، ناوبری، آینه های جانبی تاشو برقی با گرم کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی های جلو در چهار جهت، صندلی های چرمی، پله رکاب جانبی، پوشش ضد خش اتاق بار و رول بار اشاره نمود. علاوه بر این گفته می گردد نسخه مجهز به پیشرانه دیزلی آپشن های بیشتری دارد.
ابعاد و ظرفیت بار زاگرس
این پیکاپ مجذوب نماینده در دو نسخه کوتاه و کشیده راهی بازار چین شده و شرکت زامیاد تصمیم گرفته نسخه کوتاه آن را برای بازار ایران انتخاب کند؛ بنابراین طول، عرض و ارتفاع این مدل به ترتیب 5330 میلی متر، 1870 میلی متر و 1864 میلی متر است. بعلاوه فاصله محوری این پیکاپ 3100 میلی متر ارزیابی شده است.
علاوه بر ابعاد زاگرس می توان به طول، عرض و ارتفاع صندوق بار نیز اشاره نمود که به ترتیب 1500 میلی متر، 1500 میلی متر و 530 میلی متر اعلام شده است. وزن خالص زامیاد زاگرس 1920 کیلوگرم است و نسبت به نسخه بنزینی 140 کیلوگرم سنگین تر خواهد بود. به هر حال هم نسخه بنزینی و هم دیزلی می توانند تا 750 کیلوگرم بار حمل نمایند.
شرکت خودروسازی زامیاد که زیرگروه سایپا به شمار میرود، هنوز از قیمت پیکاپ تازه وارد خود اطلاعاتی منتشر ننموده است. زاگرس به نوعی نسخه ای مالی از مکث کلوت است و طبیعتا قیمت مناسب تری نسبت به آن خواهد داشت.
از آنجایی که کلوت در نسخه دستی حدود یک میلیارد تومان قیمت گذاری شده، می توان گفت قیمت زاگرس باید بین 800 تا 900 میلیون تومان باشد. در صورتی که همین قیمت برای زاگرس در نظر گرفته گردد، رقیبی جدی برای کاپرا 2 و آمیکو آسنا خواهد بود.
منبع: فرارو